Verpakkingsdesign: van praktisch naar tactisch

More than Mayo  woensdag 16 juli 2014

Wat deed je vroeger als je de koe aan het melken was? Je zette er een emmer onder. En nog een bij de volgende koe. En nog een... Maar al die emmers waren niet zo geschikt om de melk in te bewaren. En ook niet zo handig om de melk in te distribueren naar je afnemers. Bovendien bleek melk een belangrijke veroorzaker van ziektes en moesten er strenge eisen gesteld worden aan de hygiëne om die te voorkomen. We gingen van melkblikken en -bussen, naar flessen en pakken. Gedreven vanuit noodzaak of praktische overwegingen. Met die ontwikkelingen achter de rug bevinden we ons nu in een tijd waarin verpakkingsdesign een rol krijgt in de (visuele) communicatie rondom een product.

Melk-680bron: horecaproducts.nl | whiteandshabby.com | wedesignpackaging.com

Uitdagen en opvallen
Inmiddels is voor de meeste producten het verpakkingsdesign zo doorontwikkeld dat we wel kunnen stellen dat we de meest praktische vorm gevonden hebben. Het eierdoosje bijvoorbeeld, tot op de dag van vandaag niet geëvenaard. Toch blijven verpakkingsdesigners bestaande oplossingen challengen. Meestal vanuit commercieel of communicatief oogpunt. Het aanbod van soortgelijke producten is inmiddels zo exponentieel gegroeid, dat je alles uit de kast moet halen om op te vallen in het schap. Denk aan de soepen in zak die ineens tussen alle blikken stonden. Ook kan een ander soort verpakking het gebruik van het product vergemakkelijken, waardoor het aantrekkelijker wordt om te kopen. Bijvoorbeeld de suiker met schenktuitje. Of de potjes groenten met 1-2-3 open deksel.

Ei-680bron: inkondapaper.com | greenerideal.com | jayce-o.blogspot.com | rondeeleieren.nl

Communiceren met verpakkingsdesign
Een verpakking is tegenwoordig zoveel meer dan alleen bescherming voor transport. Het pak of de fles práát met je. Vertelt je wat over de inhoud. Speelt misschien een beetje in op je gevoel ('Neem mij, ik ben zo goed voor je lijf!' 'Nee, neem mij, want ik geef je energie!') en probeert je aandacht te trekken. Tegelijk moet een verpakking nog steeds efficiënt te vervoeren en kosteneffectief te produceren zijn. Ja, verpakkingsdesign is een uitdagend werkgebied :) De laatste tijd komen daar nog wat eisen en randvoorwaarden bij; er gaat bijvoorbeeld steeds meer ruimte op de verpakking naar productinformatie.

communicatie-680bron: monkilove.com | behance.com | thedieline.com | empiredogs.co.uk

Inspiratie!
Ondanks al die randvoorwaarden lukt het veel designers toch om ge-wel-dig mooie verpakkingen te ontwerpen. Tijd voor wat inspiratie! Dé website op het gebied van verpakkingsdesign is The Dieline. Ik kan hier persoonlijk een hele dag rondstruinen; je raakt niet uitgekeken. Een andere fijne website met verpakkingen is Lovely Package. Maar ook op Behance en andere portfoliosites kom je verpakkingsdesign tegen. Zoek ook eens op Pinterest op bijvoorbeeld 'packaging design food' en trek even een middagje uit om door alle verpakkingen heen te scrollen :-). Hieronder nog wat mooie voorbeelden:

voorbeeld-680bron: carolynhadlock.com | desingzzz.com | thedieline.com | coroflot.com | behance.com

food-packaging2
pasta for one (bron: theskunkpot.com)

food-packaging1
bron: entrezmagazine.nl

food-packaging7
cheese pencils (bron: korefe.de) 

milk-packaging-designbeeld via www.ealuxe.com

food-packaging5
beeld via thedieline.com

food-packaging6
beeld via fandbnews.com

Meer inspiratie? Bekijk ook het eerdere blog 'Het gaat om de verpakking!'


Profielschets Ria Geraets-Heijen / More Than Mayo
Vanuit haar passie voor food en design bedenkt en creëert Ria doordachte foodconcepten en heerlijke grafische en illustratieve ontwerpen. Mooi én effectief. Zo helpt ze ambachtelijke en innovatieve foodondernemers om zichzelf of hun product onderscheidend, aantrekkelijk en consistent in de markt te zetten. Ze blogt over fooddesign, foodillustratie en -inspiratie. Meer info: www.morethanmayo.com of volg haar via @MoreThanMayo.