Een onderscheidend retailconcept; de kracht van geur

Monique Tieleman  maandag 16 juni 2014

Verleiden en verkopen

Geur kan je merk ondersteunen, de consument verleiden en hem langer in je winkel laten blijven. Een conceptgeur zorgt ervoor dat je echt onderscheidend bent en op een heel diep niveau de koopknop van de klant kunt prikkelen. Hoe je geur kunt inzetten voor jouw concept of product leer je van geurexpert Tanja Deurloo in de mastercourse 'De winkel als THEATER'.

Nieuws-Retail-Actueel-retail-merchandise-Josephines-parfum1beeld via www.cfretailadvies.nl

Trek de juiste doelgroep aan met geur
Een conceptgeur ontwikkelen is een complex proces: de geur wordt opgebouwd uit de waarden die een merk of product uitdraagt naar een bepaalde doelgroep. De specifieke geur van jouw merk moet deze waarden vertegenwoordigen en de merkbeleving verhogen. Een geur kan zo specifiek zijn dat hij daarbij een complete groep uitsluit die zich niet aangetrokken voelt tot het merk. Dat betekent dus ook dat een verkeerde geur je doelgroep kan afstoten! Een voorbeeld: de jonge frisse, net uit de sportschool rollende, geur van Abercrombie&Fitch is heel anders dan de vrouwelijke en intieme geur in de nieuwe flagshipstores van Hunkemöller. De eerste vraag is dus: wat is je doelgroep?

slow-coffee-via-postervale-pinterestHet nabootsen van geuren blijkt met de triljoen combinaties die de mens kan maken toch moeilijker dan gedacht. Zo blijkt het nog steeds lastig de geur van verse koffie na te bootsen.

Geur beïnvloedt (koop)gedrag
Anders dan bij de andere zintuigen kan geur een bepaalde beleving overbrengen. De juiste geur kan de consument verleiden en ervoor zorgen dat hij langer in je winkel blijft, wat weer stimuleert tot aankopen. Geur is een niet te missen onderdeel in het totale marketingplan dat een merkbeleving moet verankeren bij een doelgroep. Heb je eenmaal de juiste geur dan kan je die overal in je communicatie laten terugkomen (nouja... online werkt dat dus nog niet).

perfume-orgiescene-shot"Odors have a power of persuasion stronger than that of words, appearances, emotions, or will. The persuasive power of an odor cannot be fended off, it enters into us like breath into our lungs, it fills us up, imbues us totally. There is no remedy for it." - Patrick Süskind, Perfume: The Story of a Murderer

Benut al het potentieel van je merk
Een specifiek ontwikkelde geur kan gebruikt worden voor sensory branding en is onderdeel van het Sensory Brand Profile. Dit profiel zorgt ervoor het sensorisch potentieel van een merk ten volle wordt benut. Er zijn nog niet veel merken die het complete zintuiglijke effect wat een merk of product kan hebben erkennen. Een merk dat dit wel doet is bijvoorbeeld Singapore Airlines. Het consequent doorvoeren van dezelfde geur in alles wat maar enigszins met dit merk te maken heeft zorgt voor een hogere waardering van de service. Je vindt de geur dan ook in de vliegtuigen maar ook op reinigingsdoekjes en zelfs op de stewardessen. Een ander voorbeeld waar sensory branding optimaal wordt ingezet is Nike. Uit studies blijkt dat in winkels waar Nike dit toepast hogere prijzen worden betaald en de perceptie van kwaliteit voor dezelfde schoenen hoger toeneemt.

sensory

Nog een voorbeeld van geurmarketing is die van Nivea Sun. Je zit in de bioscoop en je ziet een strand en je hoort de zee. Verder niet veel meer. Totdat je ineens Nivea Sun ruikt. Resultaat was dat 37% van de bioscoopbezoekers zich spontaan de reclame van Nivea herinnerde. Dit was 5 keer meer dan bij een reguliere reclame.

Volg zelf de workshop GEUR!
De workshop 'Geur' is een onderdeel van de Mastercourse 'De winkel als THEATER' die vrijdag 5 september begint. Schrijf je je in vóór 1 augustus 2014 dan ontvang je een directe korting van € 100,– euro op de volledige mastercourse, dus € 2.195,- i.p.v. 2.295,- (vol = vol!).
Vanaf dit jaar is het ook mogelijk om de 9 individuele workshops uit het programma los te volgen. Voor slechts € 349,- word je in een dagdeel bijgespijkerd over de diverse onderwerpen. Het aantal plaatsen is beperkt dus meld je snel aan via Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. .

workshopWorkshop Geur

Programma Mastercourse 'De winkel als THEATER' 2014
vrijdagochtend 5 september: Retailstyling en retailmerchandise
vrijdagmiddag 5 september: Trends, consument en concept
vrijdagmiddag 19 september: Retailtechnologie en Instore communicatie
vrijdagmiddag 3 oktober: Kleur en Materiaal
vrijdagmiddag 31 oktober: Licht
vrijdagmiddag 14 november: Geluid
vrijdagmiddag 28 november: Geur
vrijdagmiddag 12 december: Ecommerce en social media
zaterdag 10 januari 2015: Eindpresentatie deelnemers aan Carin Frijters en een vakjury

Meer informatie over de Mastercourse

Geurexpert Tanja Deurloo
De workshop Geur wordt verzorgd door geurexpert Tanja Deurloo van Annindriya. Tanja Deurloo is scheikundige met een passie voor geur. Annindriya heeft als missie het bijdragen aan een positieve geurbeleving. Zo heeft zij onder andere klanten als Hunkemöller, Westfries Gasthuis en Robijn geholpen bij het ontwikkelen van een juiste geur en voor Hans Ubbink werd een eigen parfumlijn ontwikkeld bestaande uit een ochtend en een avondparfum.

a-HansBoodt-Geur-20140509Tanja Deurlo tijdens de workshop Geur

De workshops van de Mastercourse 'de winkel als THEATER' vinden plaats op diverse locaties in het land. De workshop Geur werd gehouden bij Hans Boodt Mannequins in Zwijndrecht. De locatie van dit wereldwijd opererende bedrijf is één grote showroom met hoogwaardige etalagepoppen. Een mooie, gastvrije en inspirerende omgeving waar ook nog eens een heerlijk frisse geur hing. Bekijk hieronder een aantal foto's van de locatie!

HansBoodt-Geur-20140509-2

HansBoodt-Geur-20140509-1

HansBoodt-Geur-20140509-3