Resumé week 20 - 2014

redactie  vrijdag 16 mei 2014

Het boek over de bewegwijzering van het metrosysteem in New York City is teruggevonden; de eerste Zero Waste shop opent in België; leer van campagnes die ondanks taalbarrières en cultuurverschillen de wereld veroveren; koop een koe online... en meer!

campagnes-wereld-inpakken-coca-colaCampagnes die de wereld veroveren

Taalbarrières, verschillende tijdzones en culturen, allemaal redenen voor merken om geen globale campagne te starten. Maar als je de juiste ideeën hebt en deze goed uitvoert, werpt het zijn vruchten af. Bekijk vier voorbeelden van merken die met hun campagnes de hele wereld bereiken, van Coca-Cola tot Burberry.


GifjeSubway rulebook NYC

De bewegwijzering van het openbaar vervoer in New York City is een heel ingewikkeld systeem. In 1970 is elk detail van de tekens van de New Yorkse subway zorgvuldig beschreven door twee jonge ontwerpers. Het rulebook heet the 'Graphics Standards Manual' en is recentelijk ontdekt door drie jonge designers van het Pentagram. 


design-discipline-mist-zelfrefelctie-timo-de-tijk-hoogleraar-design-culture-society'Design-discipline mist zelfreflectie'

Volgens Timo de Rijk, hoogleraar Design, Culture & Society aan de TU Delft en Universiteit Leiden, ontbreekt het veel productontwerpers aan historisch besef en zelfreflectie. Hij sprak hierover op 8 mei bij What Design Can Do.


koop-een-koe-online-rundvleesKoop een koe online

Wat er met vlees gebeurd is meestal niet traceerbaar, maar bij 'Koop een koe' wordt je rundvlees rechtstreeks thuisbezorgd zonder tussenpersonen. Je bestelt online een deel van de koe en als de koe op 100% staat is al haar vlees verkocht, wordt de koe geslacht en je pakket geleverd.


v-en-d-instore-webwinkelV&D komt met instore webwinkel

V&D test momenteel tablet assisted sales, instore webwinkels, in drie warenhuizen. Bezoekers vinden op elke verdieping een bestelzuil en personeel met tablets om online aankopen te doen. De instore webwinkel kan het aantal nee-verkopen terugdringen en de long tail benutten.


coffee-flour-eet-koffie-bloemEet je koffie!

Het startende bedrijf Coffee Flour heeft het mogelijk gemaakt om overblijfselen van koffiebonen te eten in de vorm van koffiebloem. De bloem heeft een bijzondere smaak, maar smaakt niet naar koffie. Het doel van Coffee Flour is om verspilling te verminderen en een nieuwe voedselbron te creëren.


week20-omelegg-omeletterie-ei-liefhebberEieren voor je geld

De eerste omeletterie van Nederland is een groot succes. Van de mexicaanse omelet 'Pedro on fire' tot de oer-Hollandse 'Farm-Boy', vanaf 7 uur 's ochtend worden bij Omelegg de meest uiteenlopende eiergerechten geserveerd. Het originele horecaconcept werd door twee broers bedacht en is nog maar het begin: "Ons streven is één omeletterie per land." 


rent-a-necklace-juwelen-hurenRent a necklace

Designerjuwelen zijn vaak duur en om ze toegankelijk te maken voor iedereen startte Marije Geursen 'Rent a Necklace'. Op de site kun je een gecureerde selectie authentieke, handgemaakte designerkettingen huren. Eyecatchers that will sparkle your conversation!


week20-robuust-supermarkt-zonder-verpakkingen-zero-waste-belgie2Zero Waste shop in België

De eerste Zero Waste shop van België, en de vijfde wereldwijd, wordt in juni een feit. Robuust opent op 29 juni haar deuren in de Reyndersstraat in Antwerpen. Robuust is een winkel zonder verpakkingen; de bedoeling is dat klanten hun eigen verpakkingen meenemen.