Resumé week 19 - 2014

redactie  vrijdag 09 mei 2014

Michelle Obama opent gerenoveerde kostuumafdeling van The Metropolitan Museum of Art, een verpakkingsloze supermarkt is in aantocht, het culinaire toerisme groeit, de mode mist kansen in de moslimmarkt & meer nieuws van de afgelopen week. Enjoy! 


week19-anna-wintour-costume-center-metropolitan-museum-of-artAnna Wintour Costume Center

De kostuumafdeling van The Metropolitan Museum of Art (NYC) opent na een renovatie van twee jaar zijn kostuumafdeling: het Anna Wintour Costume Center. De opening werd verricht door niemand minder dan Michelle Obama. De eerste tentoonstelling is gewijd aan couturier Charles James (1906–1978). Als je nou toch in New York bent...


week19-lokaal-crowdfunding-goud-waard-crowdaboutnowLokaal is goud waard voor crowdfunding

Steun van de lokale 'crowd' is het gouden ei bij crowdfunding. De nog onderbelichte lokale crowd blijkt voor ondernemers juist van grote meerwaarde. Zeker 60% van het gecrowdfunde geld wordt binnen de gemeente van de ondernemer zelf opgehaald, blijkt uit gegevens van CrowdAboutNow.


week19-hacking-human-nature-for-good-boekHacking Human Nature for Good

Het boek Hacking Human Nature for Good helpt product managers, marketeers, designers en anderen om aantrekkelijke producten en diensten te creëren die gebaseerd zijn op echte inzichten in wat consumenten willen. Verwacht geen kant en klare formule hoe je gedrag kunt beinvloeden; iedere case is uniek. Hacking Human Nature for Good is over een paar weken via internet te koop.


week19-branding-essentieel-museaBranding essentieel voor musea

Door de mensen die musea al jaren leiden wordt branding gezien als een essentieel instrument voor leiderschap. Maar achter de schermen zijn er curatoren die sceptisch blijven. Voor hen is het woord “brand” een donkere kracht die controle, conformiteit, corporatisme en grofheid brengt. De fundamentele functie van branding in musea is echter om meer kennis bij meer mensen te brengen.


week19-mode-mist-kansen-in-moslim-marktMode mist kansen in moslim markt

Moslimvrouwen zijn lang beperkt geweest wat kleding betreft. Maar er zijn veranderingen gaande. Er is een groeiend aantal moslimvrouwen die zichzelf modieus kleden en zichzelf uitdrukken via kleding. Fashion! De nieuwe moslim-consument is geboren. Dit zorgt voor grote, maar complexe, kansen voor de internationale modemerken.


week19-artez-modetalent-toekomst-studenten-afstuderenOntdek het modetalent van de toekomst

De nieuwe lichting modestudenten van ArtEZ hogeschool van de kunsten toont zijn afstudeercollecties. Zitten er opnieuw pareltjes bij? Je ontdekt het tijdens de modeshows op 5 en 6 juni. Locatie: het ArtEZ Fashion Design Building 026.


week19-verpakkingsloze-supermarkt-precycling-original-unverpacktVerpakkingsloze supermarkt zet in op precycling

Volgens vijf jonge Berlijnse vrouwen is voorkomen beter dan genezen op het gebied van verpakkingen en de verspilling hiervan. De vijf vrouwen hebben Original Unverpackt bedacht: een supermarkt zonder verpakkingen! Zero Waste is de filosofie van deze vrouwen en verantwoord consumeren is de rode draad die door het assortiment loopt. (Deze supermarkt wordt mede door crowdfunding opgezet.)


week19-break-up-facebook-eat24-thuisbezorg-app'Break-up' met Facebook door Eat24

De thuisbezorg-app Eat24 heeft kort geleden de Facebookpagina geschrapt. Je zou misschien denken dat dit negatief uitwerkt op de restultaten van Eat24, integendeel! De 'break-up' noemt Eat24 de beste marketingmove van het jaar. De app-downloads zijn met 75 procent gestegen na het stopzetten van de Facebookpagina.


week19-maker-trend-guide-2015-craftscurator-irene-vermeulen2Maker Trend Guide 2015 - out now!

De nieuwste Craftscurator Trend Guide is uit! Ontwerpers, designteams, inkopers en marketeers vinden hierin alles over Maker Trends, Materials and Techniques. Van het vervaardigen van textiel met bacteriën, via het heruitvinden van mandwerktechnieken, tot het 3D printen van objecten met opzettelijke imperfectie: alle nieuwe manieren van experimenteren, maken en produceren komen aan bod in deze guide.


week19-food-toerisme-gastronomieFood = toerisme

Culinair toerisme groeit! Steeds meer mensen bezoeken een stad niet vanwege de kwaliteit van musea, het winkelaanbod of de bezienswaardigheden, maar vanwege de gastronomie. Food wordt het nieuwe culturele kapitaal van een bestemming.


week19-kleurenboek2Ontdekking: bijzonder kleurenboek uit de 17e eeuw

Boekhistoricus Erik Kwakkel ontdekte een waanzinnig Nederlands kleurenboek uit 1692. In 'Klaer lightende Spiegel der Verfkonst' legt de Nederlandse schilder en docent A. Boogert uit hoe je waterverf maakt. Het boekt telt meer dan 700 handgeschreven en handgeschilderde pagina's met verschillende tonen en verzadigingen, en bijzondere kleurnamen als 'broodzwart', 'wijnrankzwart' en 'mummiezwart'.