Highlights Milaan 2014

Happy - Pattern - Precision - Gradient - Density - Stone

Irene Vermeulen  maandag 21 april 2014

Wat was hét nieuwe statement, wie is dé ontwerper van het moment en welke exhibit mocht je écht niet missen dit jaar? Collega's en opdrachtgevers lijken te verwachten dat je met de heilige graal terugkeert van 'de hoogmis van de design' in Milaan. Voor die design-fundamentalisten heb ik slecht nieuws: hét grote gebaar ontbrak dit jaar bij Salone del Mobile.

Des te meer aandacht was er voor vernieuwing op de vierkante milimeter; designers verdiepten zich in materiaal-innovatie, kleurgebruik en het maken van slimme patronen. Dit zorgde voor een optimistische sfeer in Milaan, en meer diepgang dan vorig jaar. En voor mij als hartstochtelijk 'believer' in duurzaam design (let wel, geen fundamentalist), was er veel sustainable design en handmade design te vinden. Niet alleen in experimenten van jonge designers, maar ook bij grote merken en voor mainstream markten.

Ik heb de highlights uit Milaan ingedeeld naar stijlgroepen die ik hanteer om smaak en mentaliteit van consumenten in te delen; inventive, sensitive en expressive. Het luchtige, kleurrijke en optimistische geluid uit Milaan zie je terug in de 2 expressive beelden; het slimme en duurzame materiaalgebruik vind je in de inventive beelden. De nieuwe technieken en toepassingen tenslotte, worden voelbaar in de sensitive beelden.

Expressive - Happy

De presentatie van Dutch Invertuals was genaamd 'Happy Future', en inderdaad spat het enthousiasme en de lust tot experimenteren van het werk van de designers. Via een tunnel van felgeel textiel kwam je in de expo ruimte. Ook de designers die voor Kvadrat producten maakten, spraken zich uit met uitbundig kleurgebruik.

Milan2014 - Glas en keramiek van Roos Gomperts bij Dutch Invertuals, Guadeloupe bank van Bethan Laura Wood voor Kvadrat en handbeschilderde meubels van Ferreol Babin.Glas en keramiek van Roos Gomperts bij Dutch Invertuals, Guadeloupe bank van Bethan Laura Wood voor Kvadrat en handbeschilderde meubels van Ferreol Babin.

Expressive - Pattern

Veel aandacht voor dessin dit jaar in Milaan, en met kleurrijk resultaat. Hay toonde fantastiche patronen, onder andere van Sebastian Wrong en Memphis oprichtster en textiel ontwerpster Nathalie du Pasquier.

Milan2014: Kussens met geometrische patronen van oa Sebastian Wrong for Hay, kussens van Marimekko met het inmiddels 50 jaar oude bloempatroon in nieuwe kleuren, en de grafische ingebreide patronen van Zuzunanga.
Kussens met geometrische patronen van oa Sebastian Wrong for Hay, kussens van Marimekko met het inmiddels 50 jaar oude bloempatroon in nieuwe kleuren, en de grafische ingebreide patronen van Zuzunanga.

Inventive - Sustainable Precision

Veel slimme en vernuftige nieuwe producten werden getoond in Milaan. Duurzame oplossingen, zoals een tafel die bestaat uit zonnepanelen, die ook bij indirect licht energie opzuigen. Veel lof ook voor het doorzettingsvermogen van Mieke Meijer, die 10 jaar geleden kranthout uitvondt, en dit jaar niet alleen gekleurde varianten kranthout introduceerde, maar ook een stoel ontwierp waarin kranthout flinterdun wordt toegepast.

Milan2014 - Kussens met wiskundig berekende patronen van het fair trade label IXX van Jolijn Fiddelaers, kranthout in kleuren van Mieke Meijer en Vij5, solar panel table van Marjan van Aubel.
Kussens met wiskundig berekende patronen van het fair trade label IXX van Jolijn Fiddelaers, kranthout in kleuren van Mieke Meijer en Vij5, solar panel table van Marjan van Aubel.

Inventive - Sustainable Gradients

Nieuwe manieren om oude dingen te bestuderen en te vertalen, dat is wat veel designers bezighoudt. Het Rijksmuseum maakte van een aantal wereldberoemde werken een abstracte voorstelling, vertaald naar behang. Slechts een van de vele toepassingen die mogelijk zijn met de digitale bestanden van meesterwerken die de Rijksstudio vrijgaf. ByRens bestudeerde de mogelijkheden van oude voorraad van Desso tapijten, en besloot deze tot unieke dip-dyed stukken te verwerken.

Milan2014 - Behang door Irma Boon voor Rijksmuseum, het verfbad van Rens voor ‘dead stock’ tapijten van Desso, en de prachtige gradient tapijten.
Behang door Irma Boon voor Rijksmuseum, het verfbad van Rens voor 'dead stock' tapijten van Desso, en de prachtige gradient tapijten.

Sensitive - Density

Vorig jaar stond in Milaan het proces centraal; massa's mallen, lijmklemmen en proeven werden getoond. Nu lijken de resultaten van deze experimenten centraal te staan. Opvallend is dat veel designers werken met het samenpersen en compact maken van materiaal. Mae Engelgeer werkte aan een dicht, handgeknoopt wollen tapijt met colour blocking. De kruk is een resultaat van een experiment met houtsnippers en bio hars. Het tapijt van Raw Edges heeft een textuur waardoor je vanuit elke hoek een ander kleurpatroon ziet.

5.stylink-craftscurator-milan2014-sensitive-density
Tapijt van Mae Engelgeer, handgemaakt in Nepal, Well Proven Stool van Marjan van Aubel en James Shaw, tapijt met kleureffect van Raw Edges voor Golran.

Senstive - Stone

Opvallend veel gezien in Milaan: steen. Het liefst zo puur en natuurlijk mogelijk, van vulkanisch lava en puimsteen tot marmer en graniet. Uitgehakt, gecarved en bewerkt. Marmer ontbrak bij geen enkele expositie. Maar ook: steen dat 'groeit' op een 3D geprint frame. Laura Lynn Kansen en Thomas Vailly dompelden hun frames in het water van een kalksteen grot, en lieten zo een calcium laag ontstaan.

milan2014 - Producten van vulcanisch material van Formafantasma, moderne fossielen van calcium van Thomas Vailly en Laura Lynn Jansen, te zien bij Dutch Invertuals, tafel van samengeprest stro van David Derksen met daarop marmer tafelstuk van Earnest Studio.
Producten van vulcanisch material van Formafantasma, moderne fossielen van calcium van Thomas Vailly en Laura Lynn Jansen, te zien bij Dutch Invertuals, tafel van samengeprest stro van David Derksen met daarop marmer tafelstuk van Earnest Studio.