(Baby)Stappen van H&M richting ethische productie

Hasmik Matevosyan  dinsdag 08 april 2014

Verslag: opening van The Conscious New World van H&M

Op 2 april vond in Amsterdam de opening van de kunstexpositie The Conscious New World plaats, georganiseerd door H&M en PUP. De avond was ingedeeld in drie evenementen:

  • Kunstexpositie bij de entree,
  • 'Sustainable Fashion Future' interviews gehost door Marieke Eyskoot
  • Lancering en pre shopping van de Conscious Exclusive collection

1154 LB 02

Het uitgenodigde publiek kon bij binnenkomst de kunstobjecten bewonderen die geïnspireerd zijn op de vijf thema's waar H&M verduurzaming in wil brengen: Lonen, Grondstof, Recycling, Educatie en Water. Het doel van H&M is 'to make fashion sustainable and sustainability fashionable' door kunst, mode en duurzaamheid te combineren.

Tijdens de 'Sustainable Fashion Future' interviewde Marieke Eyskoot als eerst Maritha Lorentzon, Social Sustainability Coordinator bij H&M. De ambitie van H&M is om eerlijke lonen te betalen voor alle producten. Hun plan om dat te bereiken bestaat uit vier onderdelen:

  • het onderzoeken en beïnvloeden van koopgedrag
  • focus leggen op de productieketen
  • de werkers opleiden en ze inlichten over hun rechten
  • samenwerking zoeken met de regeringen van lage lonen landen

HM7

HM6

Wat is leefbaar loon?
H&M maakt gebruik van 1.800 fabrieken; daarvan zijn er momenteel drie ethisch. Dat zijn role-model fabrieken waar verschillende methodes en theorieën getest worden. Het doel voor 2018 is om in 750 fabrieken leefbaar loon te betalen. Leefbaar loon is hoger dan het minimumloon zodat werkers naast voedsel ook gezondheidszorg, educatie, transport, kleding en huisvesting kunnen betalen. Over de hoogte van het leefbare loon en de huidige salarissen, wilde Maritha niks kwijt: 'Het is niet aan H&M om te bepalen hoeveel het leefloon moet bedragen, dat moet het land bepalen waar geproduceerd wordt.' De productiewerkers worden geïnformeerd over hun rechten door middel van 15 minuten durende filmpjes over bijvoorbeeld brandveiligheid en rechten van moeders. De bedoeling is om de werkers te trainen om zelf over lonen te onderhandelen. Een voorbeeld van een geboekt succes is volgens Maritha dat de CEO's van twee fabrieken in Bangladesh en Cambodja zelf om loonsverhoging voor de werkers hebben gevraagd. Loonsverhoging voor de producenten betekent echter niet dat de prijzen van de kledingstukken die de consument betaalt, zullen stijgen.

Wat H&M met The Conscious Collection vooral probeert te tonen is dat mode wel degelijk ethisch kan zijn, iets dat nog in de jaren '90 voor onmogelijk werd gehouden.

HM

Beter katoen, minder water
Het tweede interview was met Janet Mensink van Solidaridad. Zij adviseert H&M bij de verduurzaming. Door bijvoorbeeld samen te werken met ververijen is het gebruik van schadelijke chemicaliën verminderd tot het noodzakelijke. Er is bij H&M als doel gesteld om in 2020 alleen nog duurzaam katoen te gebruiken in de collecties. Duurzaam katoen is een combinatie van bio, gerecycled en beter katoen. Bij dat laatste worden minder bestrijdingsmiddelen en water gebruikt dan bij gewoon katoen. Daarnaast krijgen de katoenboeren betere lonen. Op de vraag van Marieke wat de grootste uitdaging is bij het verminderen van watergebruik antwoordde Janet dat die ligt bij het trainen van de boeren in hun bebouwing van de grondstoffen. Zij zijn zich namelijk nog niet bewust van de milieugevolgen.

HM4

Kritisch publiek
Marieke merkte op dat in the Conscious Collection weinig gebruik wordt gemaakt van katoen en veel van gerecycled polyester, vegetarisch leer van koeien en bio moerbeizijde. Gerecyclede polyester heeft veel minder energie nodig dan virgin polyester. Bij het looien van leer wordt nu een milieuvriendelijker proces gebruikt en de zijderupsjes voeden zich met bio moerbei zijde. Er zijn veel kleine ontwikkelingen, maar elke stap vooruit is winst volgens Janet.

Naast de met een kritische ondertoon to-the-point vragen van Marieke, leek ook het publiek sceptisch te zijn over de kleine stappen van H&M. Zo werd er uit het publiek gevraagd waarom er gezocht wordt naar nieuwe fabrieken in landen waar geen minimumloon is. En wat gebeurt er met kleding dat onverkocht blijft? Gaat H&M kwaliteit bieden in plaats van kwantiteit? Mijn vraag had betrekking tot het verdienmodel van H&M.

1154 01

Nieuwe verdienmodellen?
Is H&M bereid om een ander verdienmodel uit te proberen? Hierbij zou het gaan om het produceren van minder maar kwalitatief hoogwaardige kledingstukken en consumenten de mogelijkheid bieden om deze kledingstukken naast het kopen ook voor een bepaalde periode te lenen. Maritha reageerde positief door te zeggen dat ze open staan voor innovatie en nieuwe business modellen.

Na afloop van de interviews ben ik naar Maritha toegelopen om verder te praten over het verdienmodel dat ik voorstel in mijn boek 'Paradigm shift in Fashion'. Zij luisterde met opgetrokken wenkbrauwen naar het idee om de prijs te laten afhangen van de manier waarop het kledingstuk aangeschaft wordt en voor hoe lang. 'That sounds very interesting!'

We kunnen als publiek sceptisch reageren op de duurzame ontwikkelingen omdat ze niet groot genoeg zijn en niet snel genoeg gaan. We kunnen echter ook kijken naar waar wel vooruitgang is geboekt, en dat is waar ik met dit artikel de focus op leg. Elke (baby)stap vooruit is winst.

Hasmik Matevosyan is een freelance modeconsultant. Zij is expert op het gebied van kledingpsychologie en duurzaamheid in de mode. Momenteel schrijft ze haar boek 'Paradigm shift in Fashion' waarbij ze een nieuw ontwerpproces en een nieuw verdienmodel voorstelt aan modemerken en retailers. Hasmik kan worden ingezet voor lezingen en consultancy op het gebied van mode en duurzaamheid en voor advies over modeontwerpen op basis van de behoeften. Meer informatie: www.hasmikmatevosyan.com, Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. of bel 06 19462292.


Links: