Modebranche moet innoveren en richting consument bewegen

Hasmik Matevosyan  vrijdag 04 april 2014

Verslag Nationaal Modecongres 2014

Op 27 maart vond het Nationaal Modecongres 2014 plaats in Arnhem, een evenement georganiseerd door Modint en ClickNL | Next Fashion.

NationaalModecongres1

Farid Tabarki opende de middag met zijn lezing over Mondiale Verbondenheid. Zijn verhaal: het huis is een metafoor voor elk deel van de modebranche, zowel merken, winkels, academies, fabrieken etc. Onze woningen zijn de afgelopen 150 jaar drastisch veranderd: waar het vroeger een plek was om uit te rusten, zijn ze inmiddels ontwikkeld tot zelfvoorzienende units waarmee en van waaruit inwoners geld kunnen verdienen. De woning heeft er dus allerlei functies erbij gekregen. Ze worden gebruikt als hotel (airbnb), maar ook als fabriek waar we zelf spullen 3D kunnen printen. Ons huis is onze werkplek; we kunnen zelf energie opwekken met zonnecellen op het dak en voedsel kweken op het balkon of in de tuin. Architecten en interieurprofessionals moeten deze veranderingen in functie ook doorvoeren in de vormgeving van nieuwe woningen.

Ik begrijp dat Farid onze woonsituatie vergelijkt met mode. Onze woning en de kleren die we dragen hebben één ding gemeen: ze zijn beide onze omhulsels. Waar een woning (nog) een statisch bouwwerk is, is kleding een flexibele laag dat we om ons lichaam dragend meenemen naar alle plekken waar we naartoe gaan. Wel vraag ik me dan af hoe de veranderingen van de functie van woningen vertaald kunnen worden naar mode.

NationaalModecongres4

NationaalModecongres6

De tweede spreker, Rutger Zonneveld van Google Amsterdam liet zien welke plugin's Google gratis beschikbaar stelt aan modemerken en retailers om de export te verbeteren. Roger Gerards van Vlisco sloot de reeks presentaties af met het advies om producten te maken die mensen relevant vinden en internet te gebruiken voor conversaties met de consument.

Wat uit de presentaties blijkt, en dat is ook wat ik verwacht had, is dat de mode-industrie meer naar de consument toe moet groeien. Er moet mode ontworpen worden die relevant is voor de potentiële kopers. Er moet een dialoog ontstaan tussen brands en consumenten zodat men vooraf al weet of er vraag is naar de geplande producten. Internet biedt daarin ontzettend veel verbindingsmogelijkheden, denk bijvoorbeeld aan social media voor communicatie en Google Translate voor de uitbreiding van het publiek.

Farid geeft aan welke veranderingen er zijn in onze samenleving. Rutger biedt inzicht in de mogelijkheden voor een betere communicatie en het advies van Gerards om conversaties met de consument aan te moedigen is ook nuttig. Ik vraag me echter af of de brands en retailers in het publiek in staat zullen zijn om deze informatie daadwerkelijk toe te passen in hun bedrijfsvoering.

NationaalModecongres2

Na de presentaties konden bezoekers uit een aantal breakouts kiezen. Ik koos voor de workshop Internationaliseren en Substantieel Reduceren van Retouren bij Fashion Webshops door Jeroen Leenders (Salessupply) en Robert J. Lugtenborg (Fashionfitr).

Volgens Jeroen moet een brand zijn kansen buiten Nederland bekijken als hij wil groeien. Hij legde uit hoe belangrijk het is om de webshop in te richten op de lokale consument. Aangezien consumenten pas kopen wanneer ze een website vertrouwen is het cruciaal om ze zich 'thuis' te laten voelen online door de webshop country-proof te maken:

  • Communiceer in de taal van de bezoeker
  • Controleer of de wetgeving en BTW percentages kloppen
  • Bied betaalwijzen aan die in het betreffende land gebruikt worden
  • Zorg ervoor dat je lokale klantenservice hebt die klachten snel en makkelijk kan oplossen.
  • Robert Lugtenborg van Fashionfitr bood vervolgens een oplossing aan voor het grote percentage (35-55%) retourzendingen na het aankoop online. Om consumenten te helpen bij de aankoop van kleding online, wordt ze door Fashionfitr een maten-vergelijker aangeboden. Hierbij wordt aan de consument gevraagd welke maat van welke brand hij/zij nu draagt. Deze maat wordt vergeleken met de maatvoering van de merk waarvan de consument online een kledingstuk wil kopen en zo wordt een passend kledingstuk aangeboden. Dankzij dit systeem kan tot 32% van retours voorkomen worden.

Ook uit deze presentaties bleek dat verkoop en uitbreiding van de markt alleen mogelijk is als een brand (of een retailer) naar de consument toe groeit met communicatie en innovatie.

De middag werd afgesloten met de uitreiking van Grand Seigneur aan Jan Taminiau voor zijn geweldige bijdrage aan de modewereld.

NationaalModecongres7

Hasmik Matevosyan is een freelance modeconsultant. Zij is expert op het gebied van kledingpsychologie en duurzaamheid in de mode. Momenteel schrijft ze haar boek 'Paradigm shift in Fashion' waarbij ze een nieuw ontwerpproces en een nieuw verdienmodel voorstelt aan modemerken en retailers. Hasmik kan worden ingezet voor lezingen en consultancy op het gebied van mode en duurzaamheid en voor advies over modeontwerpen op basis van de behoeften. Meer informatie: www.hasmikmatevosyan.comDit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.  of bel 06 19462292.


Links: