Lidewij Edelkoort: trends voor retail

EuroShop RetailDesign Conference 2014

Carin Frijters en Femke Cuijpers  vrijdag 21 februari 2014

Trendforecaster Lidewij Edelkoort was keynote speaker op de EuroShop RetailDesign Conference. "Mijn doel is om te zoeken naar manieren om consumenten te bereiken en te prikkelen. Een kwestie van de juiste spirit." En om die spirit over te brengen, volgen er er in sneltreinvaart vele trends, prachtig verbeeld met foto's. Een selectie!

Sanctuary
Hectische tijden vragen om bezinning (of verstilling, zoals we het bij CF retail noemen). Een plek waar kwaliteit en rust centraal staan. Belangrijk zijn elementen als de juiste lichtinval, lichte kleuren, weinig details (de details die er zijn moeten perfect zijn!), luxe materialen die geluid en agressie absorberen. Als retailer heb je geen kerkgebouw nodig om dat te bereiken; een kleine ruimte volstaat. Een mooi voorbeeld van deze trend is de Silence Room van Selfridge waar we eerder over schreven.

design-by-theis--khan-architectsdesign by Theis + Khan Architects

Eco
Recyclen is een blijvertje. Hergebruik van hout, gezelligheid en improvisaties worden gecombineerd met de wens van de mens om zich te vereenzelvigen met dieren. We willen niet alleen begrijpen waar onze materialen vandaan komen, we willen 'zijn' zoals dieren. Hoe je dat vertaalt naar je winkelvloer? Inrichting met (natuurlijke) dierlijke materialen en meubelen die elementen van dieren bevatten.

felt-hats-by-barbara-keal-photo-by-imke-klee-design-by-peter-marigold1felt hats by Barbara Keal, photo by Imke Klee . design by Peter Marigold

Streaming
Retailruimten - vooral voor mannen en kinderen – waar de ontwikkelingen snel gaan. Nieuwe technologische snufjes en fancy ruimtelijke designs. De schoonheid zit 'm in de details, in high en low tech materialen. Koele kleuren met fellere accenten. In deze trend past de introductie van active wear als een way of life, meer casual en down to earth. Het gaat volgens Edelkoort zelfs zo ver dat active wear zorgt voor een nieuwe beweging waarbij we samen voor het werk een rondje rennen of voor het ontbijt een yogaklasje volgen.

Re-luxury
Luxe merken zullen hun nek moeten uitsteken en hun aanbod naar andere domeinen moeten uitbreiden. Edelkoort is van mening dat de consument behoefte heeft aan Chanel-tandpasta, Gucci-zeep en Céline-talkpoeder. Wellbeing staat centraal en daarom zul je meer shopping spa's tegenkomen, open haarden in winkels en accessoires voor de slaapkamer. Dekens en ander beddengoed zijn straks niet meer aan te slepen. Wat hier ook op aansluit, is het gebruik van gordijnen. Niet om voor de ramen te hangen, maar om flexibele afscheidingen in je winkel te creëren.

Monomind
De doorgewinterde consument is het zat om verteld te worden hoe hij moet shoppen. Ze hebben behoefte aan monoshops, waar ze precies datgene kunnen kopen wat ze nodig hebben. Het gaat om echte specialisten met een binnen een product(groep) een zowel breed als diep assortiment. Alles wat je kunt bedenken van een type product is aanwezig. Het gebeurt al, denk bijvoorbeeld aan Meeuwig & Co in Amsterdam, alleen in de mode komt het nauwelijks van de grond. Wat past bij deze gedachten is dat een warenhuis allemaal monostores bevat. Dus niet een benadering vanuit het merk, maar gedacht vanuit het product.

design-by-zaha-hadid-photo-by-michael-zalewski-design by Zaha Hadid, photo by Michael Zalewski Fashion by Jil Sander for Uniqlo

Online
Net als wij, gelooft Edelkoort niet in een wereld die alleen online zal zijn. Stenen winkels zullen blijven bestaan. Online en offline intergreren meer. De online benadering van consumenten zal nog veel creatiever moeten worden (bijvoorbeeld met online tailoring) en offline zal ervoor moeten zorgen dat de winkel een plek is waar de consument wordt verrast.

design-by-dcw-eames-design by DWC Eames

Boyfriend
Het onderscheid tussen mannen en vrouwen is vaak nauwelijks zichtbaar. Dus waarom een aparte afdeling voor dames en heren? Het gaat vaak om kleding als jeans, pakken, overhemden, shirts en hoeden die makkelijk uitwisselbaar zijn. Daarbij horen 'boyfriendly' verpakkingen en masculine items, bijvoorbeeld voor de aankleding van de winkel. Stoere fietsen doen het goed. The Kooples experimenteert met het samenvoegen van dames- en herenaanbod, volgens Edelkoort.

General store
Bij deze trend mag alles lekker spontaan, casual. Leg je producten in de winkel gerust op een tafeltje, zodat het lijkt alsof er geen sprake is van visual merchandise (of retail merchandise zoals we het in Prikkel de Koopknop noemen). Belangrijk is een plek om neer te ploffen. Ook doet de mogelijkheid om een lap stof bij je overhemd te kopen het goed. Als klant maak je zelf gewoon wat items bij in dezelfde stof. Patronen passen goed bij deze trend. Een muur in een Engels ruitpatroon bijvoorbeeld. Dat brengt Edelkoort op een bonus-tip: "De sok wordt een megatrend!" Een mooi voorbeeld van een general store is Tenue de Nimes.

photo-by-michael-zalewski-fashion-by-viberg-hikerphoto by Michael Zalewski. Fashion by Viberg Hiker

Theatre
De wereld is een podium en de consumenten zijn acteurs geworden. Theatrale materialen en design. Mensen willen entertainment. Die beleving kun je in je winkel brengen met je aanbod, presentatie, interactie en retailevents. Een letterlijk theatrale sfeer creëer je met props, surrealistische of burlesque elementen en een heel duidelijke knipoog naar circus en opera.

Bij veel lezers zal bovenstaand verhaal wel herkenning oproepen. Een consumententrend zet het pad uit voor de consument en loopt dan ook nog eens zo'n vijf tot tien jaar. Het is dus niet gek als je een of meerdere van deze de trends eerder bent tegengekomen.

beelden via www.trendtablet.com

Lees ook de eerdere blogs over de EuroShop:

Mastercourse Retail
In de Mastercourse 'De winkel als theater', cursus bij het boek 'Prikkel de Koopknop', leer je van Carin Frijters en een gevarieerd gezelschap retailexperts alles over hoe je een onderscheidend concept kunt creëren voor jouw winkel of formule. De mastercourse bestaat uit acht workshops; aan bod komen onder meer de veranderde consument en zijn koopgedrag, de klantenreis, het retailconcept en vooral ook de inzet van stimuli als retailtechnologie, instore communicatie, licht, kleur, geluid en geur. De individuele workshops zijn ook los te volgen. Lees meer!

mastercourse-retail-banner-2014-3 2