De foodlingo-revolutie

tastachova concept&creatie  woensdag 05 februari 2014

Recent is een bijzonder boek uitgekomen van foodtrendanalist Marjan Ippel. Ik heb daar als ontwerper en illustrator aan bijgedragen. En nu doen we alles om het boek te laten slagen! Mooie ervaring, maar vooral een vooruitstrevend project. Lees hieronder het verhaal van Marjan.

De foodlingo-revolutie

Door Marjan Ippel

Food=Fashion! is sinds jaar en dag mijn vaste pay-off als foodtrendanalist. Omdat het lekker bekt, maar vooral omdat het waar is. Trends in eten, design en kleding volgen allemaal min of meer hetzelfde stramien. Ze komen niet zomaar uit de lucht vallen. En ze worden al helemaal niet aan trendgoeroes geopenbaard tijdens een zondagochtendwandeling langs het strand van Copacabana. 

Revoluties in de maak
Of het nu om eten, design of kleding gaat: trends zijn geen hypes of door marketeers aan grote bureaus bedachte gimmicks. Trends zijn signalen van ontwikkelingen en veranderingen in de maatschappij, de cultuur, economie, politiek en/of technologie. Als je mij dus vraagt wat de trends zijn voor de komende tijd, vraag je eigenlijk wat er in de maatschappij, de cultuur, de economie, politiek en technologie staat te gebeuren. Welke revoluties er in de maak zijn.

En zoals revoluties meestal op straat ontstaan, zo is dat ook met trends. En zoals elke revolutie zijn eigen uitingsvormen heeft, zijn eigen taal die vaak een reactie is op de status quo waartegen de straat op wordt gegaan, zo hebben ook trends hun eigen uitingsvormen. Hun eigen lingo. Een taaltje waarmee een bepaalde groep zich onderscheidt van de rest.

Foodies' lingo
Ook foodies hebben hun eigen lingo, jargon. En dat foodlingo staat voor de veranderingen in food, en dus in de maatschappij, cultuur et cetera. Eén zo’n verandering is al een paar jaar aan de gang. Namelijk dat burgers niet meer gaan zitten wachten op hun leiders, of op wie dan ook, om iets voor elkaar te krijgen. In plaats daarvan richt de burger zelf een supermarkt op als het aanbod in de bestaande supermarkt niet bevalt. Of begint-ie via crowdfunding een eigen indie modemerk. 

Naast eetschrijver, columnist en foodtrendanalist, ben ook ik actief DIY-er. Ik ontwikkelde de Underground Boerenmarkt, de allereerste markt in Nederland voor thuisproducenten. Ook organiseerde ik de Wilde Markt, opnieuw de allereerste markt waar al het eten in het wild is geraapt, gevist, gejaagd of geplukt. En ik maak de trendboekenreeks What (not) to eat. Omdat ik graag vanaf de straat in plaats van uit een ivoren toren wil creëren. Met mensen die ikzelf uitkies. Omdat die mensen iets unieks hebben, iets dat nog niet is aangetast door marketingdenken, bijvoorbeeld.

Langetermijndenken
Niet het verdienmodel staat daarbij centraal, maar een economisch systeem waarin, bijvoorbeeld, fans muziek niet illegaal gratis downloaden, maar graag betalen voor het nieuwste album van hun idool, omdat dat de enige garantie is dat het idool hierna wéér iets moois zal kunnen maken. Een economisch systeem gebaseerd op langetermijndenken en op beloning van unieke kwaliteiten, in plaats van op de grootste en goedkoopste gemene deler.

De foodlingo-revolutie

Eigen beheer
En daarom heb ik mijn Foodlingo Bijbel, een trendboek aan de hand van het eigen specifieke taaltje van foodies, zonder tussenmannetjes in eigen beheer gemaakt en uitgegeven. Omdat ik niet geloof in groot, maar in klein. Niet in kwantiteit, maar in kwaliteit. Omdat ik graag samen met mijn favoriete illustrator-ontwerper Natasha Tastachova iets compromisloos moois wilde maken. En omdat commerciële compromissen misschien leiden tot kortetermijnsuccesjes, maar niet tot een duurzaam economisch systeem. En zeker niet tot revoluties. Food=Fashion!

Foodlingo Bijbel
Marjan Ippel
uitg. Talkin’ Food, ISBN 978-94-91086-00-7, 19,95
bestellen via www.foodlingobijbel.nl

De foodlingo-revolutie