De winkel van de toekomst op de Modefabriek

CF retailadvies  maandag 03 februari 2014

Na alle stands waar iedereen zijn waren aan de man probeert te brengen, vormt de Retail Future Home een plek waar je al het andere even vergeet. STUDIO by judith ter haar realiseerde met dit concept een 'interactieve trend forecasting experience' op uitnodiging van Modefabriek. Wat staat ons te wachten in retailland en hoe denken experts over de winkel van de toekomst?

Retail-Future-Home-Modefabriek1

Trendforecaster en retailer Judith ter Haar ziet de winkel van de toekomst als een huis 'waarin geleefd en gedeeld wordt, waar iedereen welkom is en graag wil zijn'. Haar doel is om te voeden met inspiratie, ingrediënten en gereedschappen om mee te koken, en zo gepersonaliseerde recepten voor jouw bedrijf te maken.

Consument van de toekomst

doelgroepen

Bij binnenkomst maak je kennis met de consumentengroepen die zij onderscheidt:

Local Trackers (Lokale Ontdekkers) Terug naar het product, gevoel hebben met waar het vandaan komt. Niet global, maar juist hyper-lokaal leven, werken en consumeren in de buurt van waar je woont. Het unieke, daar draait het om.

Technical Pelgrims (Technische Pelgrims) Het gaat niet langer om on- of offline, maar om een naadloze overgang. Via social media, telefoon en tablet definiëren ze zich niet meer met leeftijd, geslacht of afkomst, maar met interesses, gevoel voor stijl en passie.

Bohemianism (Bohemianisme) Overdonderd door het digitale tijdperk, gaan deze mensen terug naar de basis van maken, doen en koken. Gedreven door de basale menselijke behoefte van eten, slapen, liefhebben en aanraken, komen ze samen als moderne nomaden.

Championships (Kampioenen) Deze specialisten gebruiken de ambachten en tradities van vroeger om naar de toekomst te kijken. Het gaat om kwaliteit en eenvoud in vorm. Om eeuwenoude gebruiken die een nieuw gezicht krijgen.

New Puritans (Nieuwe Puriteinen) Binnen de filosofie van innerlijke luxe en tijdloze eenvoud gaat het om opnieuw contact maken, filosofie, wijsheid en welbehagen. Ze gaan voor eenvoud en duurzaamheid in design. Niet meer 'je jonger' voelen, maar tijds- en leeftijdsloos.

Retailreceptuur
In het foodlab van Sugar Hill's chefkok ervaart de bezoeker daadwerkelijk hoe die receptuur voor retail kan smaken, een soort amuse ter plekke bereid op je hand. De kweektafels met onder meer paddestoelen en hartvormige cress zijn het symbool voor vernieuwing. Ter Haar ziet food namelijk als verbinder, maar ook als directe indicator van nieuwe trends.

future-retail-home

Omdat de grote verandering in ons denken over retail een proces is dat ruimte vergt voor bezinning, is er de 'Silent Garden'. Daarnaast vraagt het vooral om veel uitwisseling van ervaringen en kennis. Dit laatste gebeurt met name in de We Room waar een programma met interactieve gesprekken en workshops onder leiding van prominente experts plaatsvindt. Zelf woon ik The Future of Retail & Fashion bij, onder leiding van Bregje Lampe (modejournalist en moderedacteur van de Volkskrant). Tafelsprekers zijn Willa Stoutenbeek (eigenaar W.Green), Hans Ubbink (modeontwerper), David Shah (trend forecaster en eigenaar View Publications), Samuel de Goede (curator Present Plus) en Judith ter Haar.

Vijf highlights
Het gaat te ver om dit twee uur durende gesprek uiteen te zetten. Hieronder de punten die er voor mij uit sprongen:

  • Binnenkort spreken we niet meer over online of offline. Dit zijn niet langer aparte werelden. Offline winkels gaan ook online (wat overigens niet per se betekent dat je een webshop moet hebben) en online shops zullen ook offline aanwezig moeten zijn. Dit wordt een organisch geheel waarbij technologie zal zorgen voor beleving. Ook zal de rol van 3D-printing gigantisch toenemen.
  • Er zijn verschillende motieven om te kopen: status, identiteit, 'connaisseurschap' en emotie (het verhaal achter het product). Daarbinnen laten consumenten zich leiden door geld (nu nog de grootste groep) of door waarden als duurzaamheid, vakmanschap en transparantie (hoe is het product tot stand gekomen?). De laatste groep is nog klein, maar groeit wel. De jonge generatie gaat steeds meer delen en zelf creëren.
  • Een tekortkoming van veel winkels is dat de consument beter op de hoogte is van de producten en mogelijkheden dan het personeel zelf. Zorg ervoor dat jij de connaisseur bent. Bovendien ontbreekt het nog erg vaak aan service. Dit is iets waar retailers wat mee zullen moeten doen, willen zij overleven.
  • Klein, klein, klein, klein... Kleine winkels hebben de toekomst. Haal je inspiratie uit je lokale omgeving. Herken je klant en bied hem persoonlijke service. Neem zelf je verantwoordelijkheid.
  • Visual merchandise (of retailmerchandise in het boek Prikkel de Koopknop) is veranderd. De nieuwe regel: minder producten per vierkante meter, waardoor je minder voorraad nodig hebt. Uiteraard wel gecombineerd met goed geïnformeerd personeel en een sterke internetservice. Sfeer, entertainment en inspiratie zijn de sleutelwoorden van de toekomstbestendige winkel.

Geschreven door Femke Cuijpers, partner van CF retail. CF retail laat uitgebreid zien wat de nieuwe spelregels binnen de retail zijn. Bijvoorbeeld met het boek Prikkel de Koopknop en de mastercourse De winkel als THEATER, waar je in acht lessen van een gevarieerd gezelschap retailexperts leert over de verschillende aspecten van een onderscheidend concept en de vertaling ervan naar de winkelvloer. Meer informatie: www.cfretail.nl.