De nieuwste trends en ontwikkelingen in winkelverlichting

CF retailadvies  donderdag 09 januari 2014

Is de tijd voor fysieke winkels over? Integendeel. De rol van de fysieke winkel is echter wel veranderd, de razendsnelle ontwikkeling van online shoppen en de crisis hebben die verandering in een stroomversnelling gebracht. Die ontwikkelingen maakt dat het dit dé tijd is om het verschil te maken. Als nooit te voren gaat het in de winkel om beleving. En licht kan daar een grote rol in spelen.

Hebben we het in de vorige twee artikelen over verlichting gehad, over het belang van de klantreis en duurzame oplossingen met led, dit keer gaan we dieper in op de nieuwste technologische ontwikkelingen en trends in licht.

Steel de show met Hue
Een van die technische vernieuwingen is Hue, een uitvinding van Philips. Hue is nu nog voor de consumentenmarkt, maar de toekomst als het gaat om in te spelen op flexibele winkellay-outs. Het is slimme ledverlichting die kan veranderen van kleur én van lichtintensiteit en helderheid, en is makkelijk te bedienen via WiFi met een smartphone of tablet. Terwijl je thuis op de bank zit, zorg je via de app voor beweging in jouw etalage.
Een goed voorbeeld van hoe je met lichtintensiteit kunt spelen is de flagship store van SuperTrash in Amsterdam. In de paskamer hangt een unieke AmbiScene spiegel. Als klant stel je zelf de verlichting van de spiegel in op 'day', 'office' of 'evening' zodat je kunt zien hoe je nieuwe outfit je in verschillende momenten van de dag staat. Bij de laatste 'evening-stand' gaat er bovendien een lekker muziekje aan om de beleving nog sterker te maken. Een andere mogelijkheid van led is om overdag andere verlichting te gebruiken dan 's avonds en doordeweeks een andere dan in het weekend.

Prikkel de zintuigen
Daar kun je zelfs een stap verder in gaan. De Britse 'frozen yoghurt'-keten Snog had een winkel in Londen die ze eigenlijk te smal vond. Geen prettige plek om te verblijven. De oplossing: lichtonwerpstudio Cinimod ontwierp een plafond met ledstrips die continu in kleur mee veranderen met de muziek die wordt gedraaid. Slim, want juist door het prikkelen van diverse zintuigen ontwikkel je een totaalervaring. Een trend die de komende tijd nog verder zal doorzetten in de retail. En omdat zowel muziek als ledverlichting flexibel zijn, kun je er alle kanten mee op. De winkel kan reageren op de klant en invloed uitoefenen op de klantreis, maar het kan ook andersom: je kunt de klant lokken en verleiden met een totaalsfeer. Philips ontwikkelde met Ambify een app waarbij volgens een algoritme de muziek wordt vertaald in licht. De verschillende Hue-lampen reageren als discoverlichting in kleur, intensiteit en helderheid.

Snog

Licht bepaalt in sterke mate onze gemoedstoestand. In Scandinavische landen is het al heel normaal om in openbare ruimtes lichttherapie aan te bieden om het tekort aan daglicht in de donkere wintermaanden aan te vullen. Het Zweedse energiebedrijf Umeå heeft speciale verlichting geïnstalleerd in 30 verschillende bushaltes in een kleine stad net ten noorden van Stockholm, in een poging om de strijd tegen vermoeidheid en depressies (Seasonal Affective Disorder) aan te gaan.

umea 1Zweedse lichttherapie van Umeå (beeld via www.adweek.com)

Gezonde interactie
In het FD werd een nieuw project van Daan Roosegaarde in samenwerking met Ahold en Unilever beschreven, waarbij een sensorsticker op je hand ervoor zorgt dat de verlichting bij de spinazie fel oplicht, omdat je wat extra ijzer kunt gebruiken en de lichten bij de zuivelproducten dimmen, omdat het de opname van ijzer in de weg zit. Slim, interactief en gezond!

Bubbleology

Lokken, (ver)leiden, verkopen
Onlangs bedacht Nike een retailevent. Via een app konden consumenten een basketbalveld bestellen op een locatie naar wens. Dat realiseerde Nike door met laser de lijnen van het speelveld te projecteren. Natuurlijk is dit ook interessant voor retail. Bijvoorbeeld door telkens een ander grid op je winkelvloer te projecteren of door je winkel naar buiten te verplaatsen tijdens een event. Biermerk Heineken maakte bierflesjes met ledverlichting die reageerden op de actie van de drinker. Nam je een slok, dan flikkerden de leds en als met de flesjes toaste, dan gingen de twee flesjes synchroon flikkeren.
Die interactie is spannend in retail. Om meer scheerapparaten te verkopen, zorgde dynamische verlichting in het schap op Schiphol ervoor dat het meubel voorbijgangers trok. Eenmaal daar bleven de klanten hangen bij de touchscreens en werden vervolgens met licht als het ware door het schap geleid. Bij een ander voorbeeld, ook op Schiphol, ging het erom om meer klanten te trekken naar de walk-in humidor, een aparte ruimte waarin sigaren optimaal bewaard kunnen worden. In de praktijk bleek de drempel voor veel klanten te hoog om er een kijkje te nemen. De oplossing: op de buitenkant werden beelden van Cuba geprojecteerd. Als klanten in de buurt kwamen, vervaagde de projectie en gingen de lichten binnen aan. Ook werd er gespeeld met geur en soundscape. Het resultaat: mensen bleven drie keer langer hangen en de conversie steeg met 150%.

heineken-ignite-LED-bottleHeineken Ignite (beeld via www.earthtechling.com)

Nog even in het kort. Wat kunnen we concluderen op basis van deze reeks artikelen over verlichting? Slim gebruik van licht prikkelt, bewust en onbewust, de koopknop van de consument en heeft dus een omzetverhogende werking. Licht kan worden gebruikt om interactie, beleving en sfeer te creëren, producten in de spotlight te zetten of de bezoeker te (ver)leiden. Maak gebruik van de nieuwe mogelijkheden om flexibel in te spelen op veranderende winkellay-outs en de behoeften van de klant. En dat terwijl je tegelijkertijd bespaart op energie- en onderhoudskosten.

Voor deze blogpost werd onder meer inspiratie gehaald uit de publicatie Future of Light van Philips.

Verder lezen

Geschreven door Femke Cuijpers, partner van CF retail. CF retail laat uitgebreid zien wat de nieuwe spelregels binnen de retail zijn. Bijvoorbeeld met het boek Prikkel de Koopknop en de mastercourse 'De winkel als THEATER', waar je in acht lessen van een gevarieerd gezelschap retailexperts leert over de verschillende aspecten van een onderscheidend concept en de vertaling ervan naar de winkelvloer. Meer informatie: www.cfretail.nl.