De juiste naam voor je bedrijf of merk

IJzersterke handelsnamen

Els Doornhein  woensdag 08 januari 2014

bedrijfs-of-merknaamHet kiezen van een naam voor je bedrijf is geen sinecure. De juiste nieuwe bedrijfsnaam moet prettig klinken en vooral niet precies benoemen wat je doet. Waarom? Dat zit zo: hoe meer ‘speciaal’ je bedrijfsnaam is, hoe meer juridische bescherming je eraan kunt ontlenen. Advocaat Els Doornhein, specialist in intellectueel eigendomsrecht, legt het uit.

Walt Disney, Lancaster of G-Star… het zijn allemaal niet-beschrijvende bedrijfsnamen. Dat maakt het juridisch gezien ijzersterke handelsnamen. Vergelijk ze maar eens met beschrijvende namen zoals “Fashion Stylists Amsterdam” of “Rotterdamse Arbeidsrecht Advocaten”.

Dit soort algemene namen kunnen gewoon naast elkaar bestaan; je hebt nauwelijks kans om anderen het gebruik van zo’n naam te verbieden. Zo konden de handelsnamen L.A. Law B.V. en LA-law.nl naast elkaar worden gebruikt, omdat de advocatenkantoren in verschillende steden gevestigd zijn. Of kijk eens naar vliegtickets.nl en vliegticket.nl. Deze handelsnamen zijn niet of nauwelijks te beschermen, omdat ze beschrijvend zijn.

Nieuw bedrijf of merk starten?
Start je een nieuw bedrijf of een nieuw merk? Onderzoek altijd eerst of de door jou gewenste naam niet al in gebruik is bij een bedrijf dat soortgelijke producten of diensten levert. Gebruik Google en raadpleeg en analyseer de registers van het merkenbureau (BBIE) en het Handelsregister (KvK) of laat dat doen. Het komt nog steeds voor dat een (startende) ondernemer geen enkel onderzoek vooraf heeft gedaan, juridische problemen op zich afroept met de nieuwe naam en zich uiteindelijk gedwongen ziet de mooie visitekaartjes, brochures, belettering en domeinnaam in de prullenbak te gooien.

Als je voor een meer bijzondere naam kiest, is de kans dat je op de (lange) tenen trapt van een oudere gebruiker minder groot. Ook is het al snel onwaarschijnlijk dat een concurrent zomaar op dezelfde bijzondere naam zou zijn gekomen.

Slijterij Call & Call

  • Slijterij Call & Call (een natuurlijk wel héééél obvious gekozen naam) moest op last van Gall & Gall met deze naam stoppen.
  • Op verzoek van sushi restaurant Manaki moest het op 200 meter afstand gevestigde Chinees en Japans restaurant Misaki haar naam veranderen (waarbij de lettergreep KI moet worden vermeden).

Juridische bescherming bedrijfsnaam
Je kunt je bedrijfsnaam op twee manieren juridisch beschermen. 

  • Als eerste: door het handelsnaamrecht. Handelsnaamrecht ontstaat zonder formaliteiten, namelijk door het daadwerkelijke gebruik van de naam voor je onderneming (dus: door deze naam op briefpapier, een website of op kaartjes te hebben, door reclame te maken etc.). Handelsnaamrecht is “gratis”; een inschrijving van de naam in het Handelsregister volstaat, en is niet eens een juridische voorwaarde voor het ontstaan van dit recht.
  • Ten tweede: via de (extra) bescherming van een handelsnaam door middel van een merkregistratie. Door je bedrijfs- of handelsnaam als merk te registreren krijg je een juridisch monopolie  waarmee je ruime mogelijkheden hebt om op te treden tegen (latere) gebruikers die bijvoorbeeld verwarring in de markt veroorzaken met een identieke danwel een veel te veel gelijkende ondernemingsnaam. Schakel deskundige hulp voor de merkregistratie in; het vaststellen van de classificatie en beschermingsomvang wordt nogal eens onderschat.

Bescherming in hele Benelux
Je kunt ervoor kiezen enkel te leunen op het handelsnaamrecht. Het is echter verstandiger om je handelsnaam daarnaast ook als merk te beschermen.  De beschermingsomvang van een merk is veel ruimer, het gaat namelijk om bescherming van de naam van de onderneming zelf, in de hele Benelux. Een handelsnaamrecht is alleen gekoppeld aan de regio waarin deze wordt gebruikt, onder de beperking dat (daar) verwarring tussen de ondernemingen te duchten is.

Algemene, beschrijvende namen worden niet als merk toegelaten tot het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Bedrijfsnamen die enkel beschrijven wat de ondernemer doet, worden dus geweigerd. Ik vind dat terecht. Het kan namelijk niet de bedoeling zijn dat algemene begrippen door één partij zouden kunnen worden gemonopoliseerd – stel je voor dat slechts één ondernemer het merk “jeans” zou mogen voeren voor spijkerbroeken en dit aan anderen zou kunnen verbieden!

MOOOI
Het merk MOOOI is een goed voorbeeld van een eigenschap voor meubels en lampen, “mooi”, met een dusdanig kwinkslag dat het woord wel als merk is beschermd en niet door derden daarvoor kan worden gebruikt. Door intensief gebruik en reclame kan zo’n vrij algemeen woord steeds meer juridische bescherming bieden aan de ondernemer die het voert.

Behalve de keuze voor (extra) bescherming als merk raad ik ondernemers ook altijd aan om meteen de relevante domeinnamen te registreren om te voorkomen dat deze later door een derde worden ingenomen (of - the horror - aan jou te koop worden aangeboden).

Els Doornhein, partner bij De Vos & Partners Advocaten is als advocaat gespecialiseerd in het recht van Intellectuele Eigendom. De Vos & Partners Advocaten richt zich door middel van verschillende gespecialiseerde secties specifiek op de creatieve industrie (mode, design, entertainment, technologie en muziek).

Je vragen en opmerkingen kun je hieronder kwijt. Wil je graag een column over een specifiek juridisch onderwerp? Mail me vooral suggesties Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. .

 

Reacties  

 
# DeangeloBig 07-03-2019 22:45
Hello. I have checked your stylink.nl and
i see you've got some duplicate content so probably it is
the reason that you don't rank high in google. But
you can fix this issue fast. There is a tool that rewrites content like human, just search in google:
miftolo's tools
Antwoorden