Spotlight op betaalbare winkelbeleving

CF retailadvies  vrijdag 03 januari 2014

Binnen een goed retailconcept speelt licht een hoofdrol. En de komst van energiezuinige, duurzame ledverlichting biedt op alle vlakken mogelijkheden. Daarbij gaat het om besparing, ja, maar minstens zo belangrijk is dat je dankzij innovatieve en creatieve oplossingen veel grip kunt krijgen op de klantreis: je kunt sturen en beïnvloeden.

Huiselijke sfeer én besparen
Bij Jumbo supermarkten maken ze slim gebruik van ExactEffect lichtspots, die overal precies de juiste hoeveelheid licht geven (zie: http://www.youtube.com/watch?v=nNlXr200spk). Sowieso is de lichtbundel zo optimaal, dat Jumbo met minder armaturen toe kan. Licht wordt gebruikt binnen een uniek lichtplan, waarbij huiselijkheid centraal staat. Omdat de lampen niet direct gericht staan op de schappen, ontstaan er heel natuurlijke schaduwen waarin consumenten zich prettig voelen. Verder worden belangrijke plekken of presentaties in de klantreis juist weer wel uitgelicht, bijvoorbeeld de koks die lekkere dingen staan te bereiden. Het betrekt klanten heel direct bij de boodschap die Jumbo wil vertellen. Ook onderaan de streep levert dat op: de winkels met 100% ledverlichting verbruiken 25% minder energie en ook de kosten voor onderhoud en vervanging vallen lager uit.

Led Verlichting2 Jumbo Foodmarkt foto Mirjam VerdonkJumbo Foodmarkt, foto: Mirjam Verdonk

Dynamisch en duurzaam
Er is geen lichtsoort zo dynamisch in te zetten als led. Je kunt allerlei zones digitaal programmeren, daardoor kun je er makkelijk mee spelen. Knipperen, dimmen, strijklicht of koofverlichting: je kunt per product kijken welk licht het optimale naar boven haalt op welk moment van de dag. En omdat je het hele spectrum van de regenboog tot je beschikking hebt, heb je sfeerbeleving zelf in de hand. Een ander voordeel: in led ontbreken infrarood en UV. Daardoor verkleuren producten minder. Een logisch voordeel in fashion, maar ook in food spelen belangrijke ontwikkelingen. Luc van der Poel, senior specialist lichtapplicaties bij Philips Lighting: "Op dit moment introduceren we specifieke led-mogelijkheden om verkleuring van verse etenswaren tegen te gaan zodat supermarkten minder eten weg hoeven te gooien."

led 0UnitedNudeDark-4 foto coolhuntingUnited Nude Dark Shop, beeld via www.coolhunting.com

Etalage als theater
Zelfs vóórdat de klant binnen is, kan ledverlichting een belangrijke rol spelen. Je kunt er op een betaalbare manier je etalage mee inrichten zodat deze de aandacht van voorbijgangers trekt met contrast en beweging. Omdat ledverlichting zo klein is, kun je het op oneindig veel manieren gebruiken. Je winkel wordt daarmee een theater, waarbij je als retailer het verhaal kan vertellen, je kunt het zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Een aardige toevoeging is het materiaal OLED. Hierop zit een speciale laag die licht uitstraalt. Je tovert alles, van wand tot mannequin, om in een lichtbron en speelt zo met de perceptie van je klanten. In La Rinascente, de bekende shopping mall in Milaan, zorgt Porsche Design ervoor dat de koffers in een opvallende, rood/wit verlichte omgeving staan. Niet alleen om aandacht te trekken, maar ook omdat de producten in dat licht het beste tot hun recht komen.

window-installation-Porsche-Design-dfrost-MilanPorsche Design in La Rinascente, beeld via retaildesignblog.net

Kosteneffectief met ledverlichting
Mocht je als retailer écht werk willen maken van de kosten, zet dan sowieso slimme energiemeters in, zodat je ziet waar je verbruik precies zit. Verder valt er veel winst te behalen met ledverlichting. Ja, de eerste aanschaf is duurder. Maar daarna ga je verdienen. Want het onderhoud is stukken minder en het verbruik al helemaal. Een ledlamp is tien keer efficiënter dan een gloeilamp. Dus van 35 watt kun je naar 4 watt. Bovendien heeft een ledlamp een levensduur van 50.000 uur. Een halogeen houdt er na 2.000 uur al mee op. Het laatste voordeel: als je een ledlamp dimt, verbruikt hij in tegenstelling tot andere lampen ook écht minder stroom. De nieuwste flagship store van Zara in New York is een mooi voorbeeld. 3.000m2 mode over drie verdiepingen, alles prachtig afgewerkt tot aan catwalks toe. Het slimme is dat bewegingssensoren ervoor zorgen dat ongebruikte delen van het pand niet verlicht worden. Dit wordt gecombineerd met schuifdeuren in plaats van een luchtgordijn, en zorgt voor een besparing van zo'n 30% energie en 70% water. De CO2-uitstoot ligt maar liefst 150 ton lager. Win-win op z'n best dus.

Zara-Fifth-store-Elsa-Urquijo-Architects-New-York-02
flagship store Zara, New York. Beeld via retaildesignblog.net

Verder lezen

Geschreven door Femke Cuijpers, partner van CF retail. CF retail laat uitgebreid zien wat de nieuwe spelregels binnen de retail zijn. Bijvoorbeeld met het boek Prikkel de Koopknop en de mastercourse 'De winkel als THEATER', waar je in acht lessen van een gevarieerd gezelschap retailexperts leert over de verschillende aspecten van een onderscheidend concept en de vertaling ervan naar de winkelvloer. Meer informatie: www.cfretail.nl.