(Ver)leid je klanten met licht

CF retailadvies  woensdag 27 november 2013

Licht: het perfecte instrument om klanten te sturen

Als je langer dan een minuut of tien in een fast food restaurant zit begin het te knagen. En dan bedoel ik niet het gevoel van ongezond eten. Je begint je ongemakkelijk te voelen, het gebrek aan sfeer bekruipt je. Tijd om te gaan. Toeval? Integendeel. Het is onderdeel van het concept, waarbij de verlichting expres hard en ongezellig is gemaakt.

Verlichting 1 van 3 SNOG shop Londen

Stuur je klanten

Verlichting is emotie en eigenlijk hét belangrijkste aspect van een ruimte. Een mooi voorbeeld is Bagels & Beans, dat haar klanten vorig jaar via een speciale bril lichttherapie aanbood in de vestigingen om te zorgen voor "blije, opgewekte en energieke mensen" (Bron: Horecaentree.nl). Verlichting bepaalt voor een groot deel hoe mensen zich voelen en is het perfecte instrument om klanten te sturen.

lichttherapie2beeld via www.bagelsbeans.nl

Verschillende momenten, verschillende sferen

Ik zeg wel eens tegen klanten: 'Als je verlichting niet goed is, vergeet dan maar het effect dat een gloednieuw interieur heeft.' Een boude uitspraak? Wellicht, maar zeker waar. Verlichting is namelijk de manier om je klanten te sturen. Letterlijk, door ze van A, via B naar C te leiden. Maar ook om hun emotie te sturen. De koopmomenten binnen een klantenreis zijn heel divers en de korte spanningsboog van hedendaagse consumenten kunnen we sturen met zogenaamde 'scènes'. Dat houdt in dat er sprake is van verschillende sferen op verschillende momenten. Uit onderzoek blijkt dat klanten langer in de winkel blijven bij aangenaam licht én dat de interactie tussen personeel en met producten omhoog gaatEen lichtplan dat meebeweegt met de klant en met het moment van de dag voegt daarmee veel toe.

Klantenreis in kaart

Daarbij is het essentieel om de klantenreis goed in kaart te brengen. Hoe lopen jouw klanten door de winkel? Waar blijven ze langer? Waar wíl je ze langer hebben? Welke emotie past bij de verschillende contactmomenten? Vervolgens koppel je dit weer aan je retailconcept. Waar moet de nadruk liggen? Een voorbeeld van licht en moment is de paskamerverlichting van een Livera-vestiging. Daar zijn drie sferen ontwikkeld bij zijn collectie: live (sport), life (badmode) en love (liefde). Elke sfeer brengt je in de juiste stemming. Bij de badkleding lijk je bijvoorbeeld een beetje bruiner. Het licht komt ook hier van voren en van achter, zodat je er beter uitziet.

Led intro pdk web-205 copy

De klant als rockster

Dankzij de nieuwste ontwikkelingen in Led en Hue zijn de mogelijkheden groter dan ooit. Een winkel kan letterlijk maatwerk worden: als een spot die de rockster volgt, beweegt de winkel mee met de klant. Uiteraard zonder dat die zich daarvan bewust is. Verlichting als sluitpost? Integendeel. Begin met verlichting en bouw de rest daar omheen en je hebt een retail-tool in handen die het verschil kan maken. Binnenkort lees je in de volgende blogpost in deze driedelige reeks over licht hoe je kosten en extra werk kunt besparen, maar toch oneindige mogelijkheden hebt en de klant kunt blijven verrassen.

Verder lezen

Over Carin Frijters
Carin Frijters is eigenaar van CF retail, is een expert op het gebied van retailconcept ontwikkeling en de auteur van het boek 'Prikkel de Koopknop', waarvan onlangs de tweede, herziene druk uitkwam. Carin kan worden ingezet voor een creatieve injectie in retailbedrijven, interim- en projectadvies, inspiratie, lezingen en workshops. Meer informatie: www.cfretailadvies.nl, Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. of bel 06 22991709.

mastercourse-retail-banner-2014-3 2

In de Mastercourse 'De winkel als theater', cursus bij het boek 'Prikkel de Koopknop', leer je van Carin Frijters en een gevarieerd gezelschap retailexperts alles over hoe je een onderscheidend concept kunt creëren voor jouw winkel of formule. Aan bod komen onder meer de veranderde consument en zijn koopgedrag, de klantenreis, het retailconcept en vooral ook de inzet van stimuli als retailtechnologie, instore communicatie, licht, kleur, geluid en geur. Lees meer!