Dutch Design Jaarboek 2013

redactie  woensdag 20 november 2013

Overzicht van het Nederlandse designjaar met het beste van nu

Dutch Design Jaarboek 2013 is een prachtig naslagwerk met een selectie van ruim 60 van de beste ontwerpen op het gebied van ruimtelijke vormgeving, productvormgeving, mode en grafische vormgeving die in Nederland in 2012–2013 zijn gerealiseerd. Daarnaast bevat het boek ook concepten en ideeën voor de toekomst: welke ontwerpen veranderen in de toekomst onze omgeving?

voorkant-jaarboek

Het Jaarboek biedt een overzicht van het Nederlandse designjaar in de categorieën Interieur en publieke ruimte, Communicatie, Product, Future Concepts en Evenement en debat. De selectie wordt gemaakt door vakmensen, die elk op hun vakgebied de beste voorbeelden kiezen. Zij zijn het ook die de nominaties selecteren voor de Dutch Design Awards.

irisModeontwerpster Iris van Herpen is de grote winnaar van de Dutch Design Awards; ze won met haar Voltage-collectie niet alleen in de subcategorie mode, maar sleepte ook de Golden Eye in de wacht.

Daarnaast staan er in het boek een representatieve groep evenementen en debatten die het designjaar gekleurd hebben door een opmerkelijke discussie of een belangrijk inhoudelijk onderwerp, plus drie beschouwende kritische essays die belangrijke actuele thema's belichten:

  • Wie denk je wel dat je bent? Een gesprek over social design - Henk Oosterling, 
Nynke Tromp
    De sociale implicaties van het ontwerpen en de persoonlijke verantwoordelijkheid van de ontwerper waren centrale onderwerpen in een gesprek dat filosoof Henk Oosterling en social designer-onderzoeker Nynke Tromp voor dit Jaarboek met elkaar hadden.
  • Innovatieve nostalgie – Koert van Mensvoort
    Koert Van Mensvoort schetst een tweedeling in de ontwerperswereld, waarbij de zelfbenoemde avant-garde zich nostalgisch afkeert van de mogelijkheden van de techniek en de groep die techniek-verliefd is en de problemen bij de toepassing van hightech juist onderschat. In beide gevallen speelt de verantwoordelijkheid van de ontwerper voor het ontworpen product een centrale rol.
  • Moet dat wel, design in het museum? – Timo de Rijk
    In het veranderende ontwerplandschap lijken de traditionele instituten de boot te missen. De musea hadden in 2013 alle kans om met een schone lei te beginnen. Timo de Rijk bekeek diverse tentoonstellingen en presentaties en constateert dat design het voor het eerst zelfs tot blockbuster had geschopt, dat design in staat was grote bestaande collecties te profileren, en dat daarmee de mogelijkheden voor design in deze musea groter zijn dan ooit.

Timo de Rijk is tevens de hoofdredacteur van het Dutch Design Jaarboek. Hij is hoogleraar Design, Culture & Society aan de TU Delft en Universiteit Leiden. Hij was hoofdredacteur van Morf en was, samen met Aad Krol, samensteller van het Jaarboek Nederlandse vormgeving 2003/04 en 2005. Sinds 2009 is hij betrokken bij het Dutch Design Jaarboek.

Dutch Design Jaarboek 2013 kost € 34,50 en is online te krijgen op: www.naibooksellers.nl

jaarboeken2