Tweede, herziene druk van Prikkel de Koopknop

redactie  maandag 18 november 2013

Nieuwe trends, cases, spelregels en tips voor retailen in 2020

Na een uitverkochte eerste druk is in oktober de tweede druk van Prikkel de Koopknop gelanceerd. Deze geactualiseerde editie bevat maar liefst 20 nieuwe pagina's en heel veel updates in bijna alle hoofdstukken: nieuwe trends, strategieën, spelregels, prikkelende cases en concrete tips en handvaten waarmee je aan de slag kunt. Een onmisbaar overzicht voor iedereen met een passie voor retailen. 

prikkel-de-koopknop-2'Prikkel de Koopknop - kansen voor het fysieke winkelspel in 2020'

Internet of niet, winkels zullen nooit uit het straatbeeld verdwijnen. Er zijn kansen genoeg voor retailers om ervoor te zorgen dat consumenten een voorkeur voor jouw winkel ontwikkelen en daar de portemonnee trekken. Auteur en retailadviseur Carin Frijters geeft in 'Prikkel de Koopknop kansen voor het fysieke winkelspel in 2020' de nieuwe spelregels aan die leiden tot meer omzet en rendement. Ze neemt de lezers – retailers, fabrikanten, formulemanagers, stylisten, designers, merchandisers en winkelpersoneel – mee op de 'klantenreis'.

Van klant en concept tot retailstyling en retailmerchandise, alles komt aan bod. Met veel inspirerende voorbeelden en nieuwe tactieken om de consument te prikkelen en door de juiste inzet van retailtechnologie, instore communicatie, licht, kleur, geluid en geur legt Frijters duidelijk uit wat de wenselijke stappen zijn. Theorie en praktijk vullen elkaar aan, experts geven hun visie in praktijkcases, beelden laten 'zien' hoe de winkel van de toekomst eruit moet zien.

In de tweede druk onder andere:

  • Het toenemende belang van flexibele concepten en samenwerken.
  • Online gaat offline en ontwikkelt zich tot 'hybride retail'.
  • Hoe prikkelt de Jumbo Foodmarkt zijn klanten? Alle stimuli in de praktijk gebracht.
  • Led is het. Deze energiezuinige, dynamische verlichting biedt ook voor de retail uitdagende mogelijkheden.
  • IKEA shopt bij de metro van Londen en weet zijn klanten zo nog beter te sturen in hun klantenreis.
  • Met een muziekmatrix van MOOD bepaal je welk geluid het beste past bij jouw concept.
  • Extra QR-codes en nieuwe links naar inspirerende fimpjes.


Sneak preview!

Carin Frijters: "Kon je voorheen nog wegkomen met van alles een beetje doen en eens in de zeven jaar het winkelinterieur onder handen nemen, tegenwoordig moet je de klant echt centraal stellen en is een winkelconcept zo'n drie jaar houdbaar. Dat komt niet alleen omdat er technologisch steeds weer andere mogelijkheden zijn, maar vooral omdat de consument een grote keuze heeft en behoefte aan continue inspirerende aanpassingen, verse prikkels en veranderingen op de winkelvloer. Ik geef niet alleen complexere strategieën die enige voorbereiding en investering vragen, maar kom ook met slimme, snel door te voeren tips. Zeker op het gebied van kleur, geur en geluid. Stuk voor stuks tips waarmee de lezer snel aan de slag kan gaan, en die een minimale investering vragen."

Horen, zien en... kopen
Als basis voor het boek nam Frijters ons koopgedrag: we blijken vaak zeer onbewust tot aankoop over te gaan. En juist door die onbewustheid zijn er zoveel kansen voor retailers. Ze geeft aan hoe alles loopt via onze zintuigelijke waarnemingen. Wat consumenten willen zien, horen, ruiken en voelen als ze een winkel binnenlopen. En waarom ze in de ene winkel langer blijven dan in de andere. En wat maakt dat er uiteindelijk 'bij de kassa' wordt afgerekend? Ze wijst erop dat de klant en zijn klantenreis samen met het concept continu centraal staan en uitgangspunten vormen voor de verdere stappen. In de verschillende praktijkcases van succesvolle winkelformules wordt dit extra duidelijk. Frijters: "Het gaat allemaal over het bouwen van een onderscheidend winkelconcept. Na het lezen van 'Prikkel de Koopknop', versta je die kunst. Geen overbodige luxe in een tijd waarin het online winkelen toeneemt."

Experts delen hun visie
In 'Prikkel de Koopknop' deelt naast Carin Frijters, ook andere experts op het gebied van onder andere technologie, instore communicatie, muziek, interieur en licht, hun kennis met de lezer. Zo legt Jella Segers, marketingdirecteur bij Philips Retail Lighting, de meerwaarde van goed afgestemde winkelverlichting uit, Brechje Vissers, kleurexpert bij Breque Consultancy, vertelt over het effect van kleur op de winkelvoer en brengt Thomas van Straaten van MOOD de lezer bij wat muziek kan toevoegen aan je winkelconcept. Kortom, dit boek geeft in 276 pagina's een zeer uitgebreid overzicht van de nieuwe spelregels, hoe je op de winkelvloer een onderscheidend concept neer kunt zetten met behulp van retailstyling en retailmerchandising.

De herziene druk van 'Prikkel de Koopknop' kun je hier bestellen.

Informatie over de auteur
Carin Frijters is oprichter van CF retail. Het retailadviesbureau inspireert en bouwt samen met de retailers onderscheidende winkelconcepten. Voor nadere informatie is ze te bereiken onder nummer 06 22991709 of via Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. .