De bewuste consument

Duurzaam design voor woonaccessoires en interieur textiel

Craftscurator  dinsdag 06 augustus 2013

De ramp in de kledingfabriek in Bangladesh heeft de wereld geschokt. Inkopers en fabrikanten zoeken naar nieuwe manieren om hun werkwijze te verbeteren. Consumenten tonen hun afkeer en kopen bewuster. Dit zijn allang niet meer alleen treehuggers en geitenwollensokkendragers. Maar wie is die bewuste consument dan wel? Namens CBI zocht Craftscurator het uit, en identificeerde 3 marktsegmenten.

 

De bewuste consument
Markt segment Smart Affluents -houden van slim design zoals deze vazen van Artecnica

Steeds meer consumenten kopen bewust, de éen vindt sociale omstandigheden voor makers belangrijk, de ander koopt puur en alleen biologische producten, en de volgende valt voor het nieuwste - en zuinigste - materiaal. Qua stijl en smaak lopen de voorkeuren van consumenten ook sterk uiteen. Voor makers en exporteurs is het van groot belang te begrijpen hoe deze consumenten zich orienteren en hoe zij aankoopbeslissingen nemen. CBI, het centrum voor bevordering van import uit ontwikkelingslanden, heeft daarom een rapport gepubliceerd over de markt voor duurzaam design in Europa. Een onderzoek naar de voorkeuren en het gedrag van de bewuste consument in de markt van woonaccessoires en interieur textiel. Met daarin antwoord op de volgende vragen;

> Welke aspecten van duurzaamheid zijn belangrijk voor consumenten?
> Welke groepen en segmenten zijn er te onderscheiden?
> Wat zijn de belangrijkste spelers in de markt?
> Welke toonaangevende producten zijn er?

Hoewel het rapport is gemaakt voor fabrikanten en exporteurs, bevat het ook veel interessante informatie voor merken, retailers en importeurs in Europa. Irene Vermeulen van Craftscurator.com werkte aan dit rapport met Lex van Boeckel van Searce, en Pamela Ravasio en Ilaria Pasquinelli van TexSture, in opdracht van CBI, een agentschap van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Download het volledige rapport (in het Engels) op de CBI website

 

De bewuste consument
Markt segment Trendy Creatives - houden van expressieve en zichtbaar duurzame producten - kommen van As'Art

Sustainable Design is éen van de onderwerpen waaraan het CBI in 2013 speciale aandacht besteedt. Voor Vietnamese exporteurs biedt het CBI training en assistentie op het gebied van duurzame productontwikkeling. In samenwerking met TU Delft en hun Vietnamese partner SPIN, heeft CBI trainingsmateriaal ontwikkeld. Irene Vermeulen van Craftscurator.com werkte hieraan mee, en geeft training en begeleiding aan exporteurs bij het ontwikkelen van ‘groene’ concepten voor de Europese markt. In 2014 zullen deze assortimenten geintroduceerd worden. Hou de CBI website in de gaten om te weten waar en wanneer dat gaat plaatsvinden, of schrijf je in voor de Craftscurator nieuwsbrief.
 
De bewuste consument
Markt segment Design Purists - houden van tijdloze, stijlvolle en kwalitatief hoogwaardige producten - stoelen van Hans Wegner

Op maandag 26 augustus 2013 om 16.00 uur geeft Irene een gratis lezing over trends in duurzaam design op de nieuwe EcoStyle beurs in Frankfurt, die parallel aan de woonbeurs Tendence gehouden wordt.