De formule van Harvest and Company

De winkel als ontmoetingsplek

Floor Borsboom  maandag 13 mei 2013

"We willen de bezoekers meer geven dan alleen een aanbod van 'spullen'. De beleving in de winkel is op z'n minst zo belangrijk."

Het winkelconcept van Harvest & Co. sluit perfect aan op de consumententrends. De multifunctionele en flexibele ruimtes van het pand in de Amsterdamse Helmersbuurt vormen een hybride geheel; het assortiment blijft veranderen, er is een koffiebar en er worden exposities en evenementen georganiseerd.

"Not only is shopping melting into everything, but everything is melting into shopping." (uit Harvard Design School Project on the City 2, 2002)

harvest and company items
foto’s via Harvest & Co.

Harvest & Co. is in 2013 opgezet door Jeroen Woltman en Denise van Gastel; verzamelaars van mooie, interessante dingen en ideeën en vrienden met een gedeelde droom en ambitie. Bij Harvest & Co. kun je interieur- en lifestyleproducten kopen, uitstekende koffie drinken, exposities bezichtigen en ruimte huren voor o.a. vergaderingen, workshops en besloten evenementen. Ook geven ze interieuradviezen aan bedrijven, verzorgen daar de inrichting en leveren het meubilair.

harvest and company
foto via http://amsterdamnow.com

Harvest & Co. is geen verzonnen concept, vertellen Jeroen en Denise, maar eerder een bundeling van ideeën, visies, passies en ambities. Uit eigenheid en eigenwijsheid, zoals ze zelf zeggen: "Precies doen wat we willen, waar we in geloven en heel hard werken. We hebben alles zelf gedaan, van a tot z. We hebben ons hart in deze winkel gestopt, en waarschijnlijk zien en voelen mensen dat."

storefront harvest and company
storefront: koffie en vintage items (foto: Barbara Zonzin)

Huiskamersfeer
De winkel is open van 7 tot 7. Als je om 9 uur binnenloopt zit de storefront al vol met hippe twintigers en dertigers, sommigen voorzien van Macbook. Ze zijn aan het werk (WiFi is aanwezig), eten een croissantje en maken een praatje met elkaar of met de goedlachse barista. Er hangt een fijne huiskamersfeer; gezellig, ontspannen en familiair.

harvest and company indigo roosters en headfirst coffee roasters
foto’s via www.marie-stella-maris.com en www.long-john.nl

Niche markt
De ondernemers geloven niet zo in concurrentie of in kijken naar wat anderen doen, en kozen voor een soft-launch van hun winkel. Ze willen zich blijven focussen op de basis, de kern, en houden zich zo min mogelijk bezig met PR en marketing. Veel mensen zoeken tegenwoordig een product dat onderscheidend en bijzonder is, met een verhaal en geschiedenis. Harvest & Co. richt zich met dit soort producten op een nichemarkt; die selectieve groep mensen die op zoek is naar kwaliteit en beleving en, zonder dat daar veel PR bij komt kijken, de winkel weet te vinden.

"Wij houden best van een feestje hoor, maar de lancering van Harvest moest wat ons betreft wat meer low-key plaats vinden. We willen geen eendagsvlieg zijn, maar vooral werken aan een solide basis en een goede naam. Wij doen onze marketing d.m.v. de events die we organiseren. Dat sluit ook aan bij onze filosofie van samenwerking. En de mensen die echt geïnteresseerd zijn in onze stijl en producten, die weten ons wel te vinden. Daarnaast is het veel leuker voor mensen dat er nog wat te ontdekken valt in Amsterdam. Desalniettemin moet er natuurlijk ook gewoon geld verdiend worden, dus we hebben wel degelijk publiciteit nodig. We zijn dan ook heel blij als kranten, magazines en bloggers ons weten te vinden en het leuk vinden om uit zichzelf over ons te schrijven! Betaalde publiciteit en advertenties zullen we alleen niet zo snel doen."

indigo roosters harvest and company
expositie Indigo Roosters (foto via http://blog.stylesight.com)

Beleving in de winkel
In de garage van het pand was de tentoonstelling Indigo Roosters te zien en onlangs een expositie van kunstenaar Alvaro Sotomayor.

"Via onze evenementen en exposities komt er steeds een andere doelgroep op ons af en komen mensen op een natuurlijke manier in contact met Harvest. We willen de bezoekers meer geven dan alleen een aanbod van 'spullen'. De beleving in de winkel is op z'n minst zo belangrijk. Zeker in deze tijd: mensen kunnen hun geld maar één keer uitgeven, en worden steeds selectiever in waar ze hun geld aan spenderen. We vinden het zelf leuk om iets meer diepgang te geven aan het concept 'winkel'; exposities zijn niet per se winstgevend, maar wel interessant en inspirerend."

harvest and-company
foto’s via http://blog.paulinaarcklin.nl

Shops in shop
Het hybride winkelconcept zie je ook terug in de partnerschappen die Harvest & Co. is aangegaan: ze werken samen met zorgvuldig uitgekozen brands en ondernemingen die expertise en kwaliteit bieden, en op een eigen manier onderscheidend zijn. De verschillende merken versterken elkaar. Harvest & Co. verkoopt - vaak gerestaureerde - vintage meubelen verlichting en decoratie van Sourced and Sold, Modern Vintage en Hudson River, koffie van Headfirst Coffeeroasters, 'heritage fashion' en handgemaakte tassen van Atelier de l'Armee en curiosa van Lola & Kate. Modern Vintage en Headfirst Coffeeroaster huren bij Harvest & Co. en zijn dus feitelijk shops in shop. Van de andere merken worden producten geselecteerd en in de winkel verkocht.

"Wij wilden er vanaf het begin graag koffie bij, we wisten alleen nog niet hoe. Uiteindelijk hebben we besloten dat we dat niet zelf moesten gaan doen; als je hoge kwaliteit koffie wilt serveren, moet je mensen hebben die daarin gespecialiseerd zijn. Grappig is dat wat er nu in de winkel gebeurt niet in eerste instantie het uitgangspunt was; we wilden onze klanten een goede kop koffie aan kunnen bieden, van dezelfde kwaliteit als het assortiment, en nu komen mensen ook juist alleen voor die koffie."

koffiebar-harvest-and-company
foto via http://amsterdamnow.com

Slagers en loodgieters
Het historische pand in de Tweede Helmersstraat heeft een rijk verleden; er zat ooit een fietsenmaker, slager en recentelijk een loodgietersbedrijf. Jeroen en Denise laten de karakteristieke ruimtes in hun waarde en halen de sfeer van vroeger naar boven; gewitte muren, antieke meubelen, fabriekslampen en een uit de kluiten gewassen koffiebar. Alle ruimtes, bij elkaar zo'n 240 vierkante meter, zijn toegankelijk voor klanten.

harvest-and-company5
foto via http://vosgesparis.blogspot.nl

Achtergrond
Jeroen is expert op het gebied van industrieel antiek. Hij reist de hele wereld over op zoek naar vintage items die hij opknapt en sinds 2009 verkoopt in zijn (ook online) winkel Sourced and Sold. Hij is een begrip onder kenners en leverde o.a. meubilair aan Tommy Hilfiger en Wrangler. Denise heeft jarenlange ervaring in de cosmetica en was shopmanager voor Skin Cosmetics. Voor Skins in het Conservatorium Hotel in Amsterdam verzorgde zij o.a. het interieur.

Samen waren ze toe aan een nieuw project waar ze behalve hun ideeën ook vooral hun creativiteit in kwijt konden. Met hun jarenlange ervaring, zakelijk inzicht en toewijding creëerden zij een winkelformule die zich onderscheidt van andere. Het staat als een huis, maar blijft veranderen en is vooral vooruitstrevend; in de toekomst kunnen we o.a. zondagse brunches, diners, workshops, boek- en kleding presentaties verwachten.

Denise en Jeroen
Denise en Jeroen (foto: Floor Borsboom)

"Harvest & Co. speelt hier heel goed in op consumententrends," zegt retailexpert Carin Frijters. "Ze creëren een plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en waar steeds nieuwe dingen te ontdekken zijn. Voortdurende verandering is hun terugkerende thema en daar is behoefte aan."

www.harvestandcompany.com
www.facebook.com/harvestandcompany

harvest-and-company6
foto via Harvest & Co.

harvest-and-company8

foto's ↑ ↓ via Barbara Zonzin

harvest-and-company7

harvest-and-company3
foto via Harvest & Co.


video via Barbara Zonzin

Profielschets Floor Borsboom
Floor Borsboom is fashionfreak, designfreak, language freak. Dol op mooie dessins en prints, vintage items, caribisch eten en funky music. Ze werkt bij LeLab en Stylink als contentbeheerder, webredacteur en copywriter. Floor op Twitter:
@floritab