Handmade design trends in Milaan 2013

Maakproces centraal

Craftscurator  dinsdag 23 april 2013

Veel aandacht voor het maakproces dit jaar in Milaan. En terecht; er wordt veel geëxperimenteerd met technieken en materialen. Dat zie je terug in de producten: veel verfijnde decoratie, gerecyclede materialen en tot op de draad uitgeklede technieken - van eeuwenoud ambacht tot 3D print.

Voor Stylink spotte Craftscurator 3 trends: raw (experimenten met materialen en technieken) - mash up (recycling op een hoger niveau) en elegant crafts (waar authenticiteit en verfijning samenkomen). 

Raw Crafts

Om duurzame en tijdloze producten te ontwikkelen wordt volop geëxperimenteerd met nieuwe materialen. Hars, kurk, en natuurlijke pigmenten worden toegepast in het maakproces van bijvoorbeeld keramiek. Weef- en vlechttechnieken worden teruggebracht tot de essentie. Een hele rauwe, pure look levert dit op. Mooi om de totstandkoming van een product te zien, al vergeten sommige designers dat het eindresultaat ook aantrekkelijk moet zijn. Na 3 dagen Milaan kan ik geen glasblazersmal, lijmklem of prototype meer zien. Gelukkig waren er voldoende designers die dat niet uit het oog hadden verloren, en fantastische staaltjes vakmanschap lieten zien.

stylink-craftscurator-milan2013-rawcrafts

Kom van natuurlijk hars van Roel Huisman, gemaakt tijdens een Fablab workshop. Tapijt van Daniel Costa, onderdeel van de Nomadism expositie van Lidewij Edelkoort (waar ik eerder over schreef voor Stylink) bij Altai Gallery. Servies van Design Academy graduate Kristie van Noort. Keramiek van Christina Schou Christensen, gezien bij Mindcraft 13 van Danish Crafts. Gevlochten kruk van Yi-Cheng Tsai en Mao Hui Chen, een initiatief van het Taiwan Craft Research Institute. Stoel Thonet van Matthias Pliessnig van de Rhode Island School of Design. Tapijt van I + I Rugs, gezien bij Milano Makers.

Mash Up Crafts

De vele materiaalexperimenten laten zien dat reclycling in een volgende fase beland is. Dat werd hoog tijd, ik denk dat we genoeg producten van krantenpapier en flessendoppen voorbij hebben zien komen in de afgelopen jaren. Het onderzoek gaat nu een stap verder, gerecyclede materialen worden nu als een nieuwe grondstof gezien. Waardoor producten ook weer eenvoudigweg mooi of grappig mogen zijn.

stylink-craftscurator-milan2013-mashupcrafts

Petlamps uit Colombia in de tuin van Rossana Orlandi. Upcycled manden van Roberto Mora. Eco materiaal staal van Matrec. Gradient vazen uit de Copycat Collectie van Studio Droog. Latex object en vaas van Guinan An van Central Saint Martins in Londen. Tafel gemaakt van slippers die in Kenia aanspoelen en verwerkt worden tot een nieuwe grondstof. Design Diederik Schneemann.

Elegant Crafts

Wat mij betreft is een van de meest welkome trends de terugkeer naar verfijning. De fascinatie met het met de hand maken van producten heeft bij veel designers geleid tot een herontdekking van technieken. Er waren veel jacquard weefsels, gegraveerd glas en geborduuude stoffen te ontdekken in Milaan. Opvallend was ook de hoeveelheid marmeren producten. Begrijpelijk ook: de trend naar echt, ruw materiaal matcht prima met de hang naar luxe en tijdloze stijl.

stylink-craftscurator-milan2013-elegantcrafts copy

Kimono stoffen, gemaakt van zijde, papier en zilverpapier van Japan Handmade en Stellar Works. Gegraveerd kristal servies van Max Lamb en Lobmeyer uit Oostenrijk. 4 lagen glazen borden maken een dessin, samenwerking van Studio Job, Droog en het Rijksmuseum. Marmeren tafelaccessoires van Bethan Gray voor Wallpaper Handmade. Loveseat van nieuwe en gerecyclede materialen van Bokja.

Irene Vermeulen is Craftscurator. Zij is specialist op het gebied van handmade design, en werkt met Europese importeurs en exporteurs van handgemaakte producten wereldwijd aan het ontwikkelen en vermarkten van woonassortimenten. Zij geeft een trend guide uit en organiseert evenementen. Op Craftscurator.com kun je ook een Engelstalige posts lezen over de trends die Irene spotte tijdens de Milan Design Week 2013.