Rondkijken op de Modefabriek

Doorzetters en nieuwkomers - klaar met de crisis

Bas van Wayenburg  maandag 28 januari 2013

Van vrouwenmode raak ik in paniek. Al dat visuele lawaai - die kleuren, materiaalmixen, dierenprints, ruches en glitter... Ik sla dat altijd gewoon over en loop direct door naar mannenmode. Dat is mijn vak!

Ook op de Modefabriek volgde ik mijn normale pad: skip the women's & hit the men's clothes. Maar deed ik daar wel goed aan?

Direct bij binnenkomst was de sfeer al positief. Net als op De Kleine Fabriek is iedereen hier klaar met de crisis en gezeur. Niet vreemd natuurlijk, want hier vind je alleen de doorzetters en nieuwkomers, niet de ondernemers die door de crisis de deuren hebben moeten sluiten.

Zweeds elan van Mouli
Vrijwel de eerste stand die ik binnenliep was van zo'n nieuwkomer, Mouli uit Zweden. Mijn oog viel direct op een knaloranje parka met opvallende details. Ritsaerd Douwes van Brands & Co, de Nederlandse vertegenwoordiger van dit nieuwe merk, liet me de kleurvarianten zien. Mouli maakt kleding die werk, thuis op de bank en (actieve) vrije tijd naadloos in elkaar over laat gaan. Degelijk gemaakt van mooie materialen en steeds met een bijzonder detail. O.a. T-shirts, knits, hoodies, sweatpants en chino's vormen een goed doordachte collectie. Ik viel als een baksteen voor de overhemden. Goede snit, prachtige katoen, goed gemaakt en een fluorgeel streepje op de mouw. Top!

mouli - parka met bijzondere details
www.mouli.nl

mouli-overhemd - fluor streep over de mouw
www.mouli.nl

Storytelling
Daarna kwam ik al snel terecht in de HTNK Stoty Store waar zich een volgende generatie voorstelt aan de hand van een eigen verhaal. Storytelling is het immers helemaal op het moment.

Zoals bijvoorbeeld Mick Keus, hij maakt van oude Levi's nieuwe broeken. Hij geeft ze een eigen signatuur, een nieuw label en knoop en soms een verfbadje. Zijn verhaal is vlot en enthousiast, zijn product duurzaam en interessant. Maar toen ik naar zijn website bezocht zag ik alleen zijn fraaie logo en verder niets. Noem het lef, noem het briljant maar ik vind het niet slim, zo'n statement. Als ondernemer moet je op alle mogelijke manieren je product in de markt zetten en makkelijk bereikbaar zijn, dus ook online!

De zusjes Maat uit Hoonhorst vertellen ook een verhaal. Hun label heet by Mölle, naar de molen waarin zij werken. Ze hebben nog net geen eigen kudde maar ze laten het Veluws Heideschaap, een oud en zeldzaam ras, door herders scheren. Daarna wordt de wol gewassen met natuurlijke zeep en traditioneel gesponnen en weven Engelse ambachtslieden prachtige dekens. Het idee erachter is om de wol meerwaarde te geven en zo ook waarde te genereren voor die kuddes. Vanuit duurzame –Europese- productie, natuurlijke materialen en vooral mooie producten willen zij inspireren tot een conscious lifestyle. Verder maken ze gebreide plaids van gerecyclede denim, hebben zij een linnenlijn en tafellinnen en heel veel ideeën voor woonaccessoires.

bymolle - woontextiel en accessoires
www.bymolle.com

plaid van bymölle
www.bymolle.com

Tessa Koops
Omdat ik mij toch schuldig begon te voelen om niets te zeggen over vrouwenmode besloot ik langs te gaan bij Tessa Koops. Flamboyant, expressief en met een big smile straalde zij in haar stand tussen jassen en jurken. In mei 2012 startte zij haar label Tessa Koops Proudly Presents.

Mooie originele kleding van mooie Italiaanse stoffen voor een vrouwelijke vrouw met een beetje lef. Uitgesproken kleuren en bijzondere materialen met een knipoog naar de mode maar vooral ook met een knipoog naar eigenwijsheid. Precies zoals Tessa zelf.

mantel van tessa koops
tessakoops.com

Nee, ik doe er niet goed aan om vrouwenmode over te slaan, er is daar genoeg te vinden dat wèl kan inspireren. Als was het maar het optimisme van al die ondernemers die ik gesproken heb. Opgeladen met positiviteit en energie liep ik de beursvloer af de sneeuw weer in. Wat kan een winter en een winterbeurs toch fijn zijn!

Bas van Wayenburg heeft een studio voor conceptueel ontwerp en imago-ontwikkeling in heren- en jongensmode. Meer informatie: www.basvanwayenburg.nl