Openbare Trendlist ergert trendwatchers

redactie  vrijdag 12 september 2008

Bloemetjesserviezen, Underberg, maanzaad, Elnett hairspray, paardenstaarten - even een greep uit de trends die ons te wachten staan in 2009. En samen-vattend: truttigheid wordt troef. Bron is de jaarlijkse Trendlist van het Haagse communicatiebureau HBMEO en het publiciteitsbureau So-PR. 'Andere trendwatchers zijn pissed off dat we alle trendinformatie vrij en openbaar maken'.

Voor het vierde achtereenvolgende jaar is de zogenaamde Trendlist online gezet op de site van HBMEO, communicatiebureau in Den Haag. Trendwatchers uit onder meer mode, lifestyle, make-up en culinaire hoek verzamelden info en stelden de Trendlist 2009 samen. De conclusie van dit gezelschap: ongekende luxe: uit, truttigheid: in.

Mysterieuze voorspellers
Wie zijn deze trendsetters eigenlijk? Vincent van Dijk, mede-eigenaar van HBMEO: 'die informatie schermen we af. Deze professionals worden platgebeld, ook door kranten en tijdschriften, en voor een appel en ei mogen ze hun vakkennis over allerlei onderwerpen uitspreken. Daar hebben ze geen zin in. Dus namen geven we niet.' Jammer, maar begrijpelijk. En hoe zit het met hun collega's - wat vinden die van de Trendlist? Van Dijk lacht...

Kunstmatig exclusief
'Nou, heel wat trendwatchers kunnen ons initiatief niet waarderen, haha. Informatie die in allerlei vormen voor duizenden euro's wordt verkocht, brengen wij samen en geven het aan iedereen prijs. We vinden het krampachtig om trendinformatie - die iedereen een paar maanden later toch ziet - weg te houden van een breder publiek en kunstmatig exclusief te houden.' Waarom maakt het bureau deze lijst eigenlijk? 'Oorspronkelijk was het service naar onze eigen relaties. Toen bleek dat er een veel grotere behoefte was, ook bij de pers en anderen, en zijn we het openbaar gaan maken.'

Laura Ashley strikes back
Een openbare en professionele trendlijst dus met her en der een woeste voorspeller.
Ok - wat staat ons verder allemaal te wachten in 2009? Nou, heel wat. De trends zijn ondergebracht in de rubrieken Mode, Beauty, Lifestyle en Food & Beverage. Thema: truttigheid ten top, met veel roosjes en een hoop Laura Ashley-achtige producten maar ook 'mannenpak in jogging-deluxe, gewassen haar (prettig!) en schelpvormen'.