Aantjes Advocaten: onderscheid door klasse en kleur

Erica Pach  woensdag 22 april 2009

Elegant vormgegeven servies van Villeroy & Boch. Gladgestucte muren met kleurrijke kunst. Roze orchidee op tafel. Glimmende open haard. Onder het strenge antracietgrijze pak van Mr. Mariska Aantjes piepen rode laarzen uit met torenhoge hakken. Modern, vrouwelijk, klasse en een tikje huiselijk. Dit advocatenkantoor wil duidelijk niet oubollig overkomen…

Vijf jaar geleden begon ze voor zichzelf. Mr. Mariska Aantjes wilde een kwalitatief hoogstaand advocatenkantoor, gespecialiseerd in arbeids- en ambtenarenrecht. ‘Ik streef naar een laagdrempelig en een persoonlijk kantoor, in tegenstelling tot de meeste grote advocatenkantoren. Ik wil een uitstraling die beter bij mij en mijn clientèle past.’

de orchidee als Leitmotiv
de orchidee als Leitmotiv

Kleur in de advocatuur
‘Altijd zwart en grijs. Op zich mooi hoor, maar er mag wel meer kleur in de advocatuur komen. Ook wilde ik vrouwelijkheid uitstralen, zonder te lieflijk te worden.’ De vereiste uitstraling vond ze terug in de orchidee; deze bloem is een Leitmotiv in de vormgeving. Een gestileerde groene orchidee siert het drukwerk en geeft het net die vrouwelijke touch. Het briefpapier is strak vormgegeven: met zwarte en groene letters, de achterkant groen. De kantoorsite is in dezelfde sfeer en stijl.

stijl doorgevoerd in design serviesgoed
stijl doorgevoerd in design serviesgoed

Kleren maken de vrouw
Aantjes zoekt de uitstraling die dichtbij haarzelf ligt. Ze merkt dat het verschil tussen haar professionele kleding en vrijetijdskleding steeds kleiner wordt. Aantjes koopt heel bewust kwalitatief goede kleding en zorgt ervoor dat de basiskleuren voldoen aan de standaarden in de advocatuur. Het verschil brengt ze aan met uitbundiger accessoires of een kleurige bloes. In elk geval kleurrijker dan ze gewend zijn in deze wereld. ‘Wel let ik op met wie ik een afspraak hebt. Zo vraagt de financiële wereld een klassiekere aanpak; de rode laarzen blijven dan thuis.’Mr. Mariska Aantjes

Zoeken naar balans
Aantjes’ eis aan kwaliteit vind je terug in het prachtige servies, de glanzende vergadertafel, de oude designstoelen. Zelfs bij de aankoop van haar auto heeft zij de stijl en uitstraling afgewogen. ‘Ik rijd een Audi cabrio. Een frivole auto, maar dan wel weer in de veilige kleur zwart. Je moet het ook weer niet te bont maken in de advocatuur!’

Mr. Mariska Aantjes →

Omgeving op style
Uitstraling, positionering en onderscheid in de markt: deze juriste laat weinig aan het toeval over. Zo heeft Aantjes ook bewust een pand in de Amsterdamse buurt Oud-Zuid gezocht. ‘Deze panden brengen zakelijkheid en huiselijkheid samen.’ Mocht zij een nieuw onderkomen zoeken, dan zou ze in deze omgeving blijven. Of richting Vondelpark gaan, waar dezelfde soort sfeer hangt.

een onderscheidende huisstijl

Frisse kijk werkt
De zaken gaan goed. Inmiddels heeft Aantjes een advocate in dienst en verwacht zij binnenkort één tot twee nieuwe advocaten aan te kunnen trekken. Haar positionering op de - op zich behoorlijk volle - advocatenmarkt blijkt te werken.

 ← een onderscheidende huisstijl

zakelijke kleding met kleurrijke accessoiresUiteraard staat voor het kantoor inhoudelijke kwaliteit voorop. Aantjes’ frisse kijk werkt: zij voelt zich thuis op haar kantoor, haar klanten ook.

zakelijke kleding met kleurrijke accessoires →

Beeld: Aantjes Advocaten + Erica Pach