Behind the model scene: modellen voor AIFW

185  maandag 12 juli 2010

Die modellen op de AIFW-catwalk, waar komen ze vandaan? Worden ze echt van de straat geplukt? Kunnen ze uit zichzelf op die torenhoge hakken lopen? Wat is de rol van een modellenbureau en hoe komt zo’n bureau tot een keuze? Hoeveel verdient een model eigenlijk? Vragen die elke keer weer in me opkomen als ik front row zit. Twee gerenommeerde modellenbureaus waren bereid een tipje van de sluier op te lichten.

Scouten
Yvon de Wolf, directeur van Xistanz vertelt dat het modellenbureau scout bij zaken als het Kruidvat. "Bij make-up standjes en zo, maar ook gewoon op straat. De meeste modellen met wie we werken hebben zichzelf aangemeld trouwens."
Tony Jones van Tony Jones Model Management scout de modellen het liefst zelf  Daarbij legt hij de nadruk op de ‘internationale uitstraling’ van de modellen-in-spe. “Mijn antenne voor de juiste look is mijn kracht.”

Monique Shaw in gesprek met Tony Jones

Monique Shaw in gesprek met Tony Jones

Testshoots en training
Xistanz garandeert de modellen persoonlijke begeleiding. “Met één testshoot ben je er nog niet. Sommige modellen hebben wel vijf testshoots nodig om te laten zien wat ze in huis hebben en de juiste ervaring op te doen,” zegt Yvon de Wolf. Tony Jones kijkt daar anders tegenaan. Wanneer hij één testshoot heeft gezien, weet hij direct of een kandidaat een potentieel model is of niet.

Virtueel op de vuist
Het gebeurt regelmatig er honderd modellen komen opdraven van wie er maar twee worden geselecteerd. Dat is voor de meeste modellen-in-spe niet gemakkelijk om mee om te gaan. Modellen voeren dan ook met enige regelmaat op Hyves een virtueel vuistgevecht. Voor Xistanz reden om de dames te coachen en te begeleiden om ze te helpen rechtop te blijven in de “keiharde” modellenwereld.

Xistanz directeur Yvon
Xistanz directeur Yvon de Wolf

Graatmager uit, muscles in
Ontwerpers bepalen de look en dus ook de maten die het model moet hebben. Logisch dat een ontwerper als Iris van Herpen andere eisen stelt dan bijvoorbeeld Hunkemöller. Hoe het ook zij, van de graatmagere modellen lijkt nu toch echt passé. Volgens Tony Jones gaat het nu sowieso meer om muscles: we willen graag spieren zien.

De modellenbureaus ontvangen vooraf het schema van de fashion week waarop staat welke ontwerpers wanneer showen. De ontwerpers geven aan wat voor soort model ze willen; bijvoorbeeld alleen kort haar, oosters, blond… Aan de hand van van deze wishlist kiezen de bureaus de modellen die ze naar de castings sturen.

veelbelovend Xistanz-model Bo
Bo, veelbelovend Xistanz-model

Meedoen in Modemekka – voor een appel en een ei
Is showen op de AIFW echt zo glamourous? Dat blijkt toch tegen te vallen. Modellen lopen vooral mee om hun naamsbekendheid te vergroten, hun portfolio op te bouwen en gezien te worden. Errvaring opdoen dus. “Ze leren bijvoorbeeld wat hun eigen reactie is op de stress. De adrenaline giert door hun uitgedoste lichamen!” Krijgen ze dan niet betaald voor hun werk? Zowel Xistanz als Tony Jones zijn opeens voorzichtig. ”Een bedrijf als Hunkemöller geeft een andere vergoeding dan een beginnend ontwerper,” Xistanz blijft vaag. Ook Tony Jones wil niet concreet worden. “Come on... it’s Amsterdam!!

Life after AIFW
De fashion week is op zichzelf dan misschien geen goudmijn, zeker is dat veel modellen hier worden gespot door potentiële nieuwe opdrachtgevers die hun willen boeken voor Parijs, Milaan of New York. Soms zijn de modellen pas 15 jaar als ze als start van hun carriere meedoen met de fashionweek. Dat gold ook voor Bo, model bij Xistanz, die binnenkort voor 3 maanden naar Milaan gaat en een van de hot new faces is.  New faces van Tony Jones zijn Boudewijn, Ruben en Marijn S. Of ze het inderdaad gaan maken? Dat weten we pas over een paar jaar. 

Tony Jones
Tony Jones