Review Fashion Week: Mode = Vrijheid

Yildiz Celie  woensdag 29 juli 2009

Een week lang mode, stijl, netwerken, champagne, merken, blogs en realtime twitteren. Stylisten, fotografen, journalisten en overige genodigden zwermen over het Westergasterrein in Amsterdam. En door het DownTown Programma van de AIFW. Met groepsshows van Prelude, Individuals en Lichting09. Maar ook met solo’s van bekendere ontwerpers(duo's) als Claes Iversen, LEW en EnD. En van commerciëlere merken als Blueblood en Cold Method. Een totaalreview en terugblik op een modische week.

Prelude in Sofitel The Grand
Deze avond bevat prachtige shows en sfeervolle presentaties van Conny Groenewegen, Sjaak Hullekes, Catta Donkersloot en Mattijs van Bergen. Laatstgenoemde bijt de spits af, met zijn zonnige damescollectie op de Court Yard met veel satijn en plissés. Groenewegen heeft een choreografie in de ‘Marriage Chamber’ en een show met veel breisels aan de Court Yard. Donkersloot presenteert een autonome setting met krachtige meisjes met bladeren en modellen met snorren in de Hotel Lobby, waarbij het licht in de omgeving en de kleding elkaar ultiem versterken. Maar ook Hullekes’ setting doet autonomer aan, met boeken en kamerschermen verdeeld in de ruimte die met catwalklopers is doorkruisd. Een briljante setting waaraan de organisatie van AIFW een voorbeeld zou kunnen nemen - veel sfeer en extra zeggingskracht.

Collectie Conny Groenewegen
Collectie Conny Groenewegen

Collectie Catta Donkersloot
Collectie Catta Donkersloot

Collectie Sjaak Hullekes
Collectie Sjaak Hullekes

Collectie Mattijs van Bergen
Collectie Mattijs van Bergen (PS)

Beeld: Peter Stigter (PS) en Yildiz Celie

Individuals - carte blanche
Na een voorproefje te hebben gezien van het proces van Individuals op de Vernissage aan het Spui zijn mijn verwachtingen hoog van deze show. Het thema: ‘Lalala. A gathering fixed on a blank canvas.’ De kleuren: huidskleur, beige en goud. Met veel handwerk en artistieke details van stukken korset of schaatsen draagt de collectie zeer veel elegantie uit. Een weerspiegeling van de verfijning van de mens; uiterlijk is misleidend; eerlijkheid zit vanbinnen. De vrouw die zichzelf durft te zijn.

Collectie Individuals

Collectie Individuals

Collectie Individuals

Collectie Individuals

Beeld: Peter Stigter

Lichting 2009
Lichting is in 2007 opgericht. Het is een initiatief van Amsterdam International Fashion Week, HTNK fashion recruitment & consultancy, Premsela – Dutch platform voor Design and Fashion en G-Star Raw. Deze prijs heeft als doel een brug te slaan tussen jong talent en de mode-industrie. De winnaar van 10.000 euro was de Belgische Ann Boogaerts (ArteZ). Haar collectie was geïnspireerd op de Belgische koningin Fabiola. Met het Belgisch volkslied op de achtergrond toont Boogaerts lef. Net als haar kleurengebruik: oranjerood, geel, kobaltblauw en wit. De details en conceptuele vormen zijn opmerkelijk gelaagd. Borduursels en strass zijn ingezet op de rug, de taille en op de sokken. Desalniettemin ben ik van mening dat – conceptueel gezien – de collectie van Aida Saracini (Rietveld) meer gefundeerd was. Daarbij is ook de vrijheid waarmee Malou Verharen en Ferdinand Hartgers (HKU) hebben gewerkt zeer noemenswaardig.

Collectiestuk Malou Verharen en Ferdinand Hartgers
Collectiestuk Malou Verharen en Ferdinand Hartgers

Collectiestuk Ann Boogaerts
Collectiestuk Ann Boogaerts

Collectiestukken Aida Saracini
Collectiestukken Aida Saracini

Juryleden Lichting 2009
Frontrow zit een aantal juryleden.

Discussiepanel tijdens het tellen van de stemmen
Discussiepanel over ontwerpers met deel van (inter)nationale jury
terwijl stemmen geteld worden; voormalig AIFW-directeur James Veenhof
leidt het gesprek.

Beeld verzorgd door sponsor G-star

Groei bij Antoine Peters
Antoine showt tijdens het DownTown-programma in Studio Moooi van Marcel Wanders. Thema: ‘Turn your frown upside down’. Ofwel: Smile! Met glitterfeestneuzen betreden de modellen de catwalk. Jurken met een confettilook De ‘lach als vorm’ is terug te zien in het moulage gebruik en de stoffenprints. Ook in de schoenen is de omgekeerde frons terug te vinden. Antoine geeft het zelf al aan: ‘Ik ga elke keer een stapje verder’. En dat is te zien en vooral in het vormtechnische aspect. Mijn kanttekeningen: het meeste publiek was underdressed. En het opschonen van de zaal na de show lijkt wel heel vroeg van start te gaan, vreemd als je net een drankje hebt.

‘Turn your frown upside down’ - Antoine Peters

‘Turn your frown upside down’ - Antoine Peters

‘Turn your frown upside down’ - Antoine Peters

Antoine Peters getooid met de neus van Marcel Wanders

Beeld: Peter Stigter

LEW - kort en krachtig
‘Lady Lew & Blue Boy’, is een collectie geïnspireerd door een oude gaybar in Amsterdam waar de twee ontwerpers van LEW hun studio hebben: Blue Boy. Het is een ruige ruimte vol pleisterwerk, lekkages en tekeningen uit 1906. Dit alles is vertaald naar stofbewerkingen,  prints en de kledingontwerpen. Aantrekkelijk zijn de ronde scheidingslijnen/deelnaden als basisvorm in de collectie. Het kleurgebruik oogt wat mat: camel, kerrie, abrikoos en beige. Niettemin zijn de reacties in het publiek erg positief.

'Lady Lew & Blue Boy' van Lew

'Lady Lew & Blue Boy' van Lew

'Lady Lew & Blue Boy' van Lew

'Lady Lew & Blue Boy' van Lew

Beeld: Monique Shaw

Claes Iversen scoort
Dit is Iversens laatste show tijdens AIFW, want volgend seizoen showt hij in Parijs. Het gaat goed met de ontwerper. Waar in zijn vorige collectie edelstenen en avondjurken met hoge halsen de overhand hadden, zagen we nu meer geprinte stoffen, wijde japonnen, diepere en asymmetrisch halsen. Ook zijn er overloopjes van geweven naar kant in zowel broeken als jasjes. Daarnaast is het broekpak met gulp bij de borst een nieuw fenomeen. We zijn benieuwd wat hij voor Just B gaat doen volgend seizoen, voordat hij vertrekt naar Parijs...

Markante Post-its bij Iversen
Post-its markeren Iversens catwalkshow en kleurenpalet

Collectie Claes Iversen
De volledige collectie van Claes Iversen.

Claes Iversen
Claes Iversen neemt applaus in ontvangst.

Beeld: Monique Shaw

Eva and Delia - klasse
Twietende vogels bij aanvang van de show en een knap overzicht van de collectie bij de finale. Een goeie zet, want het versterkt het beeld wat ze willen neerzetten; het hoofdthema is duidelijk de natuur. De vlakverdelingen zorgen voor een lekker kleurbeeld. De overall prints op de shirts zijn mijn favoriet. De vormtaal van plooien en ruches in de collecties is wel enigszins hetzelfde gebleven als vorig seizoen, maar wellicht is dit het handschrift van EnD. Een goede insteek om door te ontwikkelen. EnD levert hier een mooi totaalbeeld af.

Collectie Eva and Delia

Collectie Eva and Delia

Collectie Eva and Delia

Collectie Eva and Delia

Beeld: Monique Shaw

Monique Collignon - jonge invloeden
Collignon showt drie themacollecties: Navy Affair, Bohemian Rhapsody en City Vibes. Het sterkst aan deze tweede prêt-à-porter collectie is dat het veel jonge invloeden bevat – toch knap van een ontwerpster die al lang meedraait.

Collectie Monique Collignon

Collectie Monique Collignon

Monique Collignon

Beeld: Monique Shaw

Cold Method: zeer casual, weinig diepgang
Cold Methods collecties zijn opgebouwd uit 9 ‘aesthetics’, een noodzakelijk en bijna standaard uitgangspunt voor een goede opbouw van een collectie. Deze collectie is erg simpel en ook de inspiratie ‘vintage tailoring’ is niet terug te zien. Wel is alles mooi afgewerkt en bestaan de pullovers uit hele mooie knits. Maar het totaalbeeld is oppervlakkig, zonder diepgang. En dat is zonde als je op de Fashion Week showt. Je zou haast zeggen dat ze beter naar de Modefabriek zouden kunnen verhuizen...

Collectie Cold Method

Collectie Cold Method

Collectie Cold Method

Collectie Cold Method

Beeld: Peter Stigter

Blueblood
De “Oh’s” gaan over en weer. De show van Blue Blood is stijlvol met prachtig afgestemd kleurgebruik en verfrissende streetlooks. Geïnspireerd door films van Wes Anderson, waar familie en vriendenbanden belangrijk zijn, maar ook het avontuur. “Excentrieke persoonlijkheden en opmerkelijke vriendschappen vinden ze dan ook van essentieel belang bij Blueblood”, quote het bedrijf. Maar ook de passie voor het vak is goed terug te zien. Niet voor niets blijkt dit merk in Parijs goed te lopen, want zelfs de tassen vormden een bijzonder onderdeel in het geheel.

Collectie Blue Blood

Collectie Blue Blood

Collectie Blue Blood

Collectie Blue Blood

Beeld: Peter Stigter

Conclusie: vormvrijheid is de nieuwe taal
De mode voor zomer 2010? Niet standaard of casual. Niet recht toe recht aan. Vrij. Geniet van (jouw) eigenheid en vernieuwde keuzes. Dat is mode. En tegenwoordig dichterbij dan ooit. Kijk bijvoorbeeld naar de merken als Blueblood of Just B. Just B heeft Mada van Gaans, Conny Groenewegen en binnenkort Claes Iversen voor één seizoen voor een kennisuitwisseling in het bedrijf . Dus die collecties vind je in de winkels. Maar ook Catta Donkersloot heeft een eigen mooie commerciële lijn te koop in haar eigen winkel op de Amsterdams Gelderse Kade. En de kleuren voor het zomerseizoen? Kerrie, kobalt, beige en nude. Wees modisch: voel (en kleed) je vrij.