Mastercourse Retail: 'De winkel als theater'

Carin Frijters  vrijdag 21 juli 2017

Najaar 2017: 10 lessen van 29 september tot en met 3 maart 2018

Een succesvol retailconcept neerzetten? Dat betekent continu je klant prikkelen en inspelen op snel veranderende omstandigheden. Hoe jij een onderscheidend concept kunt creëren voor jouw winkel of formule leer je in deze mastercourse. Retailen als een pro!

Mastercourse Retail: retailen als een pro in 10 lessen! #retail #visualmerchandising #retailconcept #retailstyling #brandingbeeld: Pae White via greengrassi.com

Retail van A tot Z - stoom jezelf klaar!
Met twee boeken op haar naam (Prikkel de Koopknop en RetailTheater) weet Carin Frijters meer dan wie dan ook over retail. De retailers, stylisten, formulemanagers, storedesigners, retailcommunicatiespecialisten en nog veel meer professionals die je voor gingen zijn het roerend eens: met deze mastercourse maak je het verschil. Aan bod komen onder meer de veranderde consument en zijn koopgedrag, de klantenreis, het retailconcept en vooral ook de inzet van stimuli als retailtechnologie, instore communicatie, licht, kleur, geluid en geur – stimuli die de bewuste én onbewuste zintuigen prikkelen. Samen met acht experts uit het veld neemt Carin je in tien lessen mee langs alle ins en outs van retail in deze tijd. Een ding is zeker: na de Mastercourse De winkel als THEATER ben je als geen ander klaar voor de retail van vandaag.

Mastercourse Retail: retailen als een pro in 10 lessen! #retail #visualmerchandising #retailconcept #retailstyling #brandingbeelden via: retaildesignblog.net en genesis-display.com

Voor wie?
Deze mastercourse is bedoeld voor iedereen met een passie voor retail die onderscheid wil neerzetten voor zijn klanten: retailers, fabrikanten, formule- en marketingmanagers, ontwerpers, visualmerchandisers, shoppermarketeers, stylisten, docenten uit het commerciële- en creatieve vakgebied en alle andere winkelbouwers.

Programma

Les 1: Retail Inspiratie Tour - Kick Off
vrijdag 29 september 2017 van 13.00 tot 17.00 uur
We starten daar waar het gebeurt: op straat. Na een inspirerende trendlezing bezoeken we de allernieuwste concepten, spotten de trends en nemen zo de laatste ontwikkelingen in retail door. Ook leer je meteen de andere deelnemers in de groep kennen. Een mooie gelegenheid tot netwerken, want hier kom je andere retailprofessionals tegen. Wat is ieders achtergrond en ervaring en wat zijn de persoonlijke doelstellingen bij het volgen van de mastercourse?

Les 2: Trends, Identiteit en Concept
vrijdag 13 oktober 2017 van 13.00 tot 17.00 uur
Trends bepalen veel van onze toekomst en bieden zo structuur en houvast. Ze geven kwalitatieve verschuivingen aan en zorgen voor veranderingen in het gedrag van consumenten. Weten welke trends er spelen (langdurig en kort) en hoe je deze praktisch vertaald binnen jouw concept is daarom heel belangrijk. De basis van retailen is tenslotte een onderscheidend concept. Vervolgens leer je de trends die relevant zijn voor jouw concept te gebruiken bij het beschrijven van het Why, How en What-principe van Simon Sinek.

Les 3: Consument en Concept
vrijdag 3 november 2017 van 13.00 tot 17.00 uur
Tijdens deze les leer je welke kant je consument zich op beweegt. Dat klantentrouw zeldzaam is en het daarom belangrijker dan ooit is te weten wat zijn behoeften zijn, wat hem drijft, hoe hij "zapt" en welke trends je daarin ziet. Maar ook voor welke stijl hij kiest en welke waarden daaraan ten grondslag liggen. Voordat je potentiële klanten op pad gaan, hebben zij vaak al een deel van de 'customer journey' ofwel klantreis afgelegd. Zij surfen op internet, struinen social media af, pluizen folders uit en bezoeken winkels op zoek naar ideeën, de juiste prijs en informatie. Na deze les weet je precies hoe je daar kansen in benut!

Les 4: Retailstyling en Retailmerchandise
Vrijdag 17 november 2017 van 13.00 tot 17.00

Het gaat niet alleen om je concept, maar minstens zoveel over hoe je dat (praktisch) vertaalt naar je fysieke winkel. Daarvoor gebruik je de nieuwe principes van een goed winkelontwerp en retailmerchandise. Het gaat over de grote lijnen in de winkel, de 'vaste' elementen als vloeren, muren, plafond en de verlichting die de verschijningsvorm van je concept bepalen. Je leert hoe je deze zo flexibel mogelijk kunt inzetten. Retailmerchandise gaat in het kort over het winkelspel met de goederen. Zeventig tot tachtig procent van de aankoopbeslissingen wordt immers nog steeds genomen in de winkel.

Les 5: Virtual Reality, Technologie en Instore Communicatie
vrijdag 1 december 2017 van 13.00 tot 17.00
Als je in staat bent om de beleving in alle kanalen, zowel on- als offline, naadloos op elkaar aan te laten sluiten en de klant zo de ideale ervaring te geven, dán pas maak je kans om op de juiste manier op te vallen en klanten te boeien. Dankzij instore communicatie kan de klant zelfstandig en relatief eenvoudig in de winkel navigeren en komt hij precies waar jij hem wilt hebben. Nieuwe technologieën op de winkelvloer zorgen ervoor dat de winkelbeleving nooit meer hetzelfde zal zijn. Leer de juiste keuzes maken voor technologieën die precies passen bij jouw concept en de hedendaagse klantreis van jouw klant.

Les 6 en 7: Zintuiglijk profiel (deel 1) - Geur en Geluid
vrijdag 26 januari 2018 (geur) en vrijdag 16 februari van 13:00 tot 17:00
Tijdens deze lessen ontdek je hoe je met de inzet van zintuiglijke stimuli zoals geur en geluid waarde kunt toevoegen voor de klant. Hoe je de koopknop prikkelt door de zintuigen te stimuleren en hoe je de klant beleving kunt bieden. Hoe je de consument activeert of juist afremt en tot rust brengt. Bij een optimale mix tussen alle zintuiglijke stimuli zal de consument je merk herinneren en het verankeren. In deze les behandelen we de twee zintuigen, ruiken en horen. Kortom: hoe je je persoonlijke winkel-DNA niet te evenaren maakt door het toevoegen van een zogeheten 'Sensory Profile' ofwel zintuiglijk profiel. We gaan kijken hoe muziek mensen beïnvloedt in hun perceptie en gedrag en hoe dit te vertalen is naar jouw concept. Geur kan je merk ondersteunen, de consument verleiden en hem langer in je winkel laten blijven. Een passende conceptgeur ontwikkelen is complex, maar zorgt ervoor dat je echt onderscheidend bent en je op een heel diep niveau de koopknop van de klant kunt prikkelen.

Les 8 en 9: Zintuiglijk profiel (deel 2) - Licht, kleur en materiaal
vrijdag 12 januari 2018 van 09:30 tot 17:00

Tijdens deze tweede les over het 'Sensory Profile' gaan we in op kleur, materiaal en licht. Diverse onderzoeken wijzen uit: kleur en materiaal zijn de ultieme mood generators. Deze les biedt je handvatten als het gaat om de beïnvloeding van het gedrag met kleur en materiaal. Ook leer je hoe slim gebruik van licht bewust en onbewust de koopknop van de consument prikkelt en daarmee dus een omzetverhogende werking heeft. Licht kan worden gebruikt om interactie, beleving en sfeer te creëren of de bezoeker te (ver)leiden tot meer aankopen. Door een persoonlijke selectie van de diverse zintuiglijke stimuli toe te voegen aan je concept maak je echt het verschil.

Les 10: Eindpresentatie
Zaterdag 3 maart 2018 vanaf 10:00
De Mastercourse De winkel als THEATER is ontzettend interactief. Waarbij je niet alleen jouw ervaringen deelt met de andere deelnemers, maar ook vanaf het begin toepast wat je hebt geleert. Je ontwikkelt gedurende de lessen een presentatie, waarbij je hetgeen je hebt opgestoken meteen kunt vertalen in een eigen concept (bijvoorbeeld een project uit je dagelijkse werk). Tijdens deze laatste les presenteer je jouw concept en de bijbehorende conceptkeuzes aan Carin Frijters én een jury van experts uit het retailvak.

Optioneel: Les 11: Je Winkel Online
door Anna Borsboom en Carin Frijters

Mastercourse Retail: retailen als een pro in 10 lessen! #retail #visualmerchandising #retailconcept #retailstyling #brandingbeelden via: koi-aixenprovence.com en makeriestudio.com

Ervaringen & tips: wat hebben deelnemers aan de Mastercourse geleerd en hoe passen zij hun kennis toe?

De winkel als THEATER daagt je uit om kritisch te kijken naar de fundering van je eigen concept. Staat het als een huis of wankelt het misschien nog meer dan je zelf denkt? Sommige beslissingen zijn misschien genomen uit eigen voorkeuren, smaak of omdat het in de praktijk nu eenmaal goed uit kwam. Tijdens de mastercourse leer je weloverwogen (theoretisch) onderbouwde keuzes maken. De cursus heeft mij zeker geholpen om zelf naar een concept toe te werken voor de winkels van Leger des Heils ReShare dat staat als een huis!"
- Sietske van Geel, ‎Projectmanager retail bij Leger des Heils ReShare

"De mastercourse lessen zijn op zichzelf al een innovatieve conceptbeleving. De wijze waarop de lesstof wordt gepresenteerd, de inspirerende omgeving waar deze vaak gegeven wordt, de wetenschappelijk kennis, deskundigheid en passie van de experts maken dat dit een ver boven de middelmaat uitstijgende retailexperience is."
- Karin Wessels, Marketingmanager Livera

Veel meer reacties van deelnemers en experts vind je op de website

Mastercourse: leer retailen als een pro in 10 lessen #retail #retailconcept

Praktisch

Voor wie?
Deze mastercourse is bedoeld voor iedereen met een passie voor retail die onderscheid wil neerzetten voor zijn klanten: retailers, fabrikanten, formule- en marketingmanagers, shoppermarketeers, ontwerpers, visualmerchandisers, stylisten en alle andere winkelbouwers.

Data en locaties
De mastercourse omvat 10 lessen en start in het voorjaar van 2017 op vrijdag 10 maart. De eindpresentatie is op zaterdag 8 juli 2017. Deze dagen vinden allen plaats op verschillende inspirerende locaties in Nederland (o.a. Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven). Alle cursusdata en meer info over de experts vind je hier.

Deelnamekosten & aanmelden
Deelnamekosten bedragen € 2.645,– p.p. (excl. BTW). Je kunt je rechtstreeks aanmelden of door een mail met je gegevens te sturen aan Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. . De prijs is inclusief een exemplaar van Prikkel de Koopknop, voorafgaand aan iedere les een digitale lesbrief en een compacte hand out van alle presentaties na afloop van iedere les, koffie, thee, lekkernij en een passende lunch bij de genoemde dagprogramma's. Eventuele aanvullende literatuur, interessante websites of social media adressen, handige online weetjes, event suggesties en oefenmateriaal ontvang je tijdens de course.

Losse lessen
Het is ook mogelijk om de negen individuele lessen uit het programma los te volgen. Voor slechts € 359,- word je in een dagdeel bijgespijkerd over de diverse onderwerpen.

Mastercourse Retail: retailen als een pro in 10 lessen! #retail #visualmerchandising #retailconcept #retailstyling #brandingbeelden via: acnestudios.com en lindadolack.com

Mastercourse Retail: retailen als een pro in 10 lessen! #retail #visualmerchandising #retailconcept #retailstyling #brandingbeelden via: archdaily.com en thedesignfiles.net


Over Carin Frijters
Carin Frijters is eigenaar van CF retail, is een expert op het gebied van retailconcept ontwikkeling en de auteur van het onlangs verschenen boek 'Prikkel de Koopknop'. Carin kan worden ingezet voor een creatieve injectie in retailbedrijven, interim- en projectadvies, inspiratie, lezingen en workshops. Meer informatie: www.cfretailadvies.nl Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. of bel 06 22991709

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren