Mastercourse Retail: 'De winkel als THEATER'

Retailen als een pro! Start najaar 2018

Carin Frijters  vrijdag 27 juli 2018

In de mastercourse De winkel als THEATER leer je hoe de stenen winkel bestaansrecht kan hebben. Nu, maar zeker ook in de toekomst. Verschillende experts nemen je mee langs de belangrijke thema's die een rol spelen bij het ontwikkelen van een onderscheidend winkelconcept. Maak het verschil! 

mastercourse retail 2018 LDF #London #design #festival 2018 #colour #retail #trendsInstallatie van Peter Pilotto tijdens het London Design Festival 2017 - beeld via Curbed

Leer van de experts

Tijdens de lessen leer je direct van een gevarieerd gezelschap retailexperts over de verschillende aspecten van het ontwikkelen van een onderscheidend concept en het vertalen ervan naar de winkelvloer. Aan bod komen onder meer de veranderde consument en zijn koopgedrag, de klantreis, het retailconcept en vooral ook de inzet van stimuli als retailtechnologie, instore communicatie, licht, kleur, geluid en geur – stimuli die de bewuste én onbewuste zintuigen prikkelen.

Je krijgt bruikbare tips en tricks en leert van de best practises die de experts met je delen. Natuurlijk ga je aan de slag met je eigen case. Aan het eind van de mastercourse geef je een presentatie van jouw conceptkeuzes en weet je uiteen te zetten op welke visie je concept gebaseerd is en hoe je die vertaalt naar de winkelvloer.

mastercourse retail #retail #mastercourse #concept #zintuigen #trends

Aan bod komen onder meer;

  • De veranderde consument en zijn koopgedrag
  • Hoe koopt de zappende consument?
  • De koopbeslissing neem je niet met je hoofd!
  • Van winkelstraat tot kassa aanslag, wat maak je als klant mee?
  • De winkel ontleed; van retailconcept naar praktische invulling
  • Hoe maak je nu de juiste omnichannel keuzes? Keuzes die naadloos aansluiten bij jouw consument?
  • Ontwikkel een uniek zintuiglijk profiel. De inzet van bewuste en onbewuste zintuiglijke stimuli zoals retailtechnologie, instore communicatie, licht, kleur, materiaal, geluid en geur.

nous-restaurant-flower-store-Guangdong-China #nous #restaurant #flowershop #china #retail #retaildesign 
Restaurant annex bloemist Nous in Dongguang, China - beeld via Yellowtrace

Programma Mastercourse 'de winkel als theater'

  • Dag 1: donderdag 27 september 2018 van 13.00 tot 17.00 uur
    Kick off – trends herkennen en vertalen door Carin Frijters

  • Dag 2: donderdag 11 of vrijdag 12 oktober 2018 van 13.00 tot 17.00 uur
    Trends, identiteit en concept door Erik Gille of Carin Frijters

  • Dag 3: donderdag 1 of vrijdag 2 november 2018 van 13.00 tot 17.00 uur
    Consument en concept door Femke Cuijpers of Diana Venneman en Carin Frijters

  • Dag 4: donderdag 15 of vrijdag 16 november 2018 van 13.00 uur tot 17.00 uur
    Je concept vertalen naar de winkelvloer door Carin Frijters

  • Dag 5: donderdag 29 of vrijdag 30 november 2018 van 9.30 tot 17.00 uur
    Virtual reality, technologie en instore communicatie door René Spaanderman en Carin Frijters

  • Dag 6: donderdag 13 of vrijdag 14 december 2018 van 9.30 uur tot 17.00 uur

    Zintuiglijk profiel: licht, kleur en materiaal door Brechje Vissers en Carin Frijters

  • Dag 7: donderdag 10 of vrijdag 11 januari 2019 van 13:00 tot 17.00 uur
    Zintuigelijk profiel: geur door Tanja Deurloo en Carin Frijters

  • Dag 8. donderdag 24 of vrijdag 25 januari 2019 van 13.00 uur tot 17.00 uur
    Zintuiglijk profiel: geluid door Thomas van Straaten en Carin Frijters

  • Dag 9. zaterdag 9 februari 2019 vanaf 10.00 uur
    Eindpresenatie deelnemers aan Carin Frijters en vakjury

10 Corso Como milaan #storedesign #milan #10corsocomo
Beeld: 10 Corso Como, Milaan

Voor wie?

De mastercourse is bedoeld voor iedereen met een passie voor retail die onderscheid wil neerzetten voor zijn klanten: retailers, fabrikanten, formule- en marketingmanagers, ontwerpers, visualmerchandisers, shoppermarketeers, stylisten, docenten uit het commerciële- en creatieve vakgebied en alle andere winkelbouwers.

Praktisch
De lesdagen vinden alle plaats op verschillende inspirerende locaties in Nederland (o.a. Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven). Gehele lesdagen zijn altijd inclusief een passende lunch.  


Deelnamekosten bedragen € 2.645 p.p. (ex btw).
Schrijf je je vóór 31 augustus 2018 in, dan profiteer je van een directe korting van € 350 en betaal je slechts € 2.295 p.p. voor de gehele course. 

  • De prijs is inclusief een exemplaar van Prikkel de Koopknop, voorafgaand aan iedere les een digitale lesbrief en een compacte hand out van alle presentaties na afloop van elke les, koffie, thee, lekkernij en een passende lunch bij de genoemde dagprogramma's. Eventuele aanvullende literatuur, interessante websites of social media adressen, handige online weetjes, event suggesties en oefenmateriaal ontvang je tijdens de course. Na afloop van de mastercourse ontvang je een certificaat van deelname.

Losse lessen 


Het is ook mogelijk om de negen individuele lessen uit het programma los te volgen. Voor € 295 p.p. (ex btw) word je in een dagdeel bijgespijkerd over de diverse onderwerpen.

Aanmelden
Neem gerust vrijblijvend contact op voor meer informatie over deze mastercourse. 
Informeer naar de beschikbare plaatsen en de mogelijkheden door rechtstreeks te bellen met Carin Frijters 06 22991709 of via een mailtje naar  Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

Seibu Department Store #storedesign #retaildesign #seibudepartmentstore
Beeld: Seibu Department Store

Deelnemers over de mastercourse

'De mastercourse vond ik een zeer inspirerende en leerzame training. Deze training is direct toepasbaar in de praktijk en laat goed zien welke invloeden er allemaal zijn op een formule of winkelconcept. Verder word je snel meegetrokken in het enthousiasme van de verschillende experts en niet te vergeten de expertise en de passie van Carin zelf, die je graag persoonlijk ondersteunt bij jouw specifieke vraagstukken.'

Martijn Kip, Winkelspecialist formule ontwikkeling bij Praxis DIY

'De course "de winkel als theater" daagt je uit om kritisch te kijken naar de fundering van je eigen concept. Staat het als een huis of wankelt het misschien nog meer dan je zelf denkt? Sommige beslissingen zijn misschien genomen uit eigen voorkeuren, smaak of omdat het in de praktijk nu eenmaal goed uit kwam. In deze course worden alle elementen van een goed winkelconcept bij de kop gepakt (trends en consument, retailstyling, retailmerchandising en alle zintuigelijke stimuli). Hierdoor word je zelf in staat gesteld om het hele concept, met alle benodigde elementen, te vormen op basis van weloverwogen (theoretisch) onderbouwde keuzes. Dit is een hele uitdaging en regelmatig bijstellen is zeker nodig maar uiteindelijk helpt het je om te komen tot een volledig concept wat helemaal rond te redeneren valt naar het DNA van je eigen organisatie. De course heeft mij zeker geholpen om zelf naar een concept toe te werken voor de winkels van Leger des Heils ReShare dat staat als een huis!'
Sietske van Geel, ‎Projectmanager retail at Leger des Heils ReShare

'De mastercourse-lessen zijn op zichzelf al een innovatieve conceptbeleving. De wijze waarop de lesstof wordt gepresenteerd, de inspirerende omgeving waar deze vaak gegeven wordt, de wetenschappelijk kennis, deskundigheid en passie van de experts maken dat dit een ver boven de middelmaat uitstijgende retailexperience is.'
Karin Wessels, Marketingmanager Livera

meer reacties van deelnemers

fala atelier retail styling fashion miminal #lisbon #retail #fashion #styling
winkelontwerp door Fala Atelier, Portugal

Deze bedrijven gingen je voor:
Schiphol Retail, Praxis, Kruidvat AS Watson, Optitrade, Service Apotheken, Auping, Karwei, van Reincke, MDJ Communicatie, Virupa, Fontys Hogescholen (Small Business & Retail Management), Stijl retail design, Nimeto, Dr. Hauschka Cosmetica, Livera, Rooie Pannen, Wijzingroen, Etalageburo CreaVision, Leger des Heils ReShare, Sint Lucas, Zo Hip, Brandstore, Blokzijl, Schiphol Retail, Veris Bouwmaterialen, Dutch Independent Retail, The Glass Story, Horizon College, 5th Fashion, Ippy Juwelier, Store3D, SPS paint BV, Berden Mode en Interieur, Just Brands, Agri Retail, MBO Landstede, Mediapartners, en MBW architecten.

Meer weten? Bel of mail Carin Frijters: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. , 06 22991709